Sárközy Péter: Itália vonzásában. Esszék, tanulmányok - Magyar esszék (Budapest, 2014)

Kapcsolattörténet

maradt anyaga csak igen érdekes és tanulságos dokumentuma egy nagy gondolkodói elme működésének, melyet Mussolini és rendszere örökre el akart némítani.1 Hasonlóképp József Attila sem dolgozott ki valamiféle új esztétikai rendszert, hanem „csak” esztétikai „töredéke­ket” írt - önmaga számára. Az ő „esztétikája”, a crocei gondolatokon érlelődő saját intuíciós esztétikai szemlélete nem esztétikai tanul­mányban kapott megfogalmazást, hanem kései, érett költészetében, az általa megrostált Medvetánc és a tudatosan komponált Nagyon fáj kö­tet verseiben.1 2 Igaz, József Attila 1930-1933 között igen komolyan foglalkozott esztétikai kérdésekkel (is). De ebből nem született valamiféle elmé­leti szintézis. Ebből született viszont a leszámolása a felületes és minden értékre acsarkodó szocialista vezetőkkel és művészetellenes művészetszemléletükkel3, és ebből született kései nagy költészete, melynek első jele a Reménytelenül két darabja, melyeket talán nem véletlenül a Nyugatban, Croce magyarországi társának, Babitsnak folyóiratában jelentetett meg. Az viszont mindenképp megállapítha­tó, hogy József Attilának volt saját esztétikai rendszere, sőt, azt le is írta, de nem valamiféle elméleti tanulmányban, hanem a majd egy teljes éven át készített nagy verskompozíciójában, az 1934-ben írt és az azóta annyit elemzett és értelmezett Eszméletben. És talán az sem véletlen, hogy az Eszmélet két legérdekesebb szakaszát már ko-1 Sallay Géza említi Gramsci művészeti írásainak első magyar válogatásához írt elő­szavában, hogy Mussolini utasította volna Gramsci bíráit, hogy ítéletükkel bénítsák meg „ennek az elmének működését”. In: A. Gramsci: Marxizmus, kultúra, művészet, Budapest, Kossuth, 1965, 365. 2 Sárközy P.: A „Nagyon fáj" költészete. In uő: „Kiterítenek úgyis". József Attila kései költészete i. m. 92-211. 3 József Attila 1931-ben Fábry Zoltánnak írt levelében így ír a költészetét elutasító baloldali kritikusokról: „Én nem Moszkvában, a proletárdiktatúra 14. évében szája­­lok tehetségtelenül, hanem Budapesten, az ellenforradalom 12. évében dolgozom eléggé eredményesen. Forradalmi verseim többsége a munkások kezén forog sok­szorosítva... azonkívül többnyire jók ...majd akkor szóba állok velük, ha a többes számú alanyhoz többes számú állítmányt tesznek.” In: József Attila válogatott leve­lezése i. m. 277-278. 190

Next