Sárközy Péter: „Mért ne legyek tisztességes!” József Attiláról - Magyar esszék (Budapest, 2018)

Kultusz vagy manipuláció? Újabb tanulmányok

egyféle feloldódás volna számára.” Lengyel András szerint a Szép Szó 1936. áprilisi „Szerkesztői üzenetében”, melyet József Attila minden bizonnyal barát­jának, a mélyen hívő katolikus Barta Istvánnak írt, „szinte tételesen, pontokba foglalva tárgyalja benne a költő a hit, a bűn, a rend és a szabadság problémáját”. A szöveget „a kereszténység genetikus hatása át- meg átszövi”, és benne a „tu­dományos szocializmus híve” elismeri „a szeretet egzisztenciális fontosságát” és „az emberi egység igényét”. Beney Zsuzsa új József Attila-tanulmányában1 viszont arra mutat rá, hogy József Attila Isten-verseit az olvasóknak semmiképp sem a költő hitének bi­zonyítékaiként kell olvasniuk, mert azt kizárólag „a szubjektumnak az isten­képpel történő konfrontációjában foghatjuk fel”. József Attila Isten-verseinek „titkát” mindenekelőtt a költő „hihetetlen érzékenységében” kell keresni, mert „ennek az érzékenységnek intellektuális síkra vetítése, a szinte intellektuális szinten megélt nyugtalanság és reménytelenség (az érzelmi elhagyatottság és magány megfelelői) feltétlenül és csakis metafizikai közegben nyerhetik el a ki­mondásukhoz szükséges energiát”. Beney Zsuzsa József Attilát mindenekelőtt „a létérzékelés, lét és nemlét viszonya” költőjének, költészetét pedig „lélekből fakadó költészet”-nek nevezi, mely meglátta az emberi létben „a szétszakított­­ságot, melyet az emberi lélek elviselni nem tud, de az emberi lélekből fakadó költészet, József Attila költészete élete utolsó pillanatáig képes kimondani.” Kötetünk szerkesztésével egy időben jelent meg a jezsuita költő és esszéíró, Szabó Ferenc tanulmánya az általa szerkesztett Távlatok című folyóiratban, melyben a József Attilával foglalkozó kritikai irodalom alapján tekinti át Jó­zsef Attila világnézeti fejlődését és a költő Isten-élményét.1 2 Szabó Ferenc ta­nulmányában arra mutat rá, hogy az „Isten-hiány érzete” is lehet „hiteles iste­nélmény”, hiszen „a semmi érzését megtapasztalták a keresztény misztikusok is. A hinni akarás... lehet kezdeti kegyelem.” A szerző Unamunót idézi: „akkor hiszünk Istenben, ha... azt akarjuk, hogy legyen Isten, és képtelenek vagyunk őnélküle élni.” Tanulmánya végén Szabó Ferenc megállapítja: „Talán József Attila Isten-képe azért volt gyerekesen kezdetleges, mert - folytonos kitaszí­tottsága, árvasága miatt - nem tapasztalta meg azt, hogy Isten Szeretet, megbo­csátó Irgalom. Nem tudott hinni Isten atyai emberszeretetében, amelyet Jézus nyilatkoztatott ki és közölt velünk, hívőkkel. Talán. ...De csak Isten lát a szí­vekbe. Nem mi keressük Istent, hanem ő keres minket: állandóan működik szí­vünkben a belénk árasztott szeretet révén. Ha kitárulunk neki, »tetten érhetjük szívünkben«. Ritka pillanatokban ez megadatott József Attilának is.” 1 Beney Zsuzsa: József Attila és Franz Kafka. In: Véges végtelen. Isten-élmény és Isten-hiány a XX. századi magyar irodalomban. Szerk.: Finta Gábor és Sipos Lajos. Bp., Akadémiai, 2006. 151-157. 2 Szabó Ferenc: József Attila Istene. Távlatok, 2005. 2. 223—231. 239

Next