Sárközy Péter: „Mért ne legyek tisztességes!” József Attiláról - Magyar esszék (Budapest, 2018)

"A legenda oda". József Attila-problémák a tények tükrében

zó monográfiája összegzéseképp azt állapítja meg, hogy „mindazok a sebek és konfliktusok, amelyeket a gyerek József Attila átélt, osztályának sebei és konfliktusai is; azok a konfliktusok, amelyek feloldásával az új társadalom - s benne az új művész s az új ember - megszületik”.1 Ugyanezt jelentette ki 1956 után maga Kádár János is: „József Attila korai, tragikus halálának egyik - nézetem szerint döntő, kiváltó - oka kétségtelenül az a nyomor, nélkülözés volt, mellyel neki, az elvhű kommunistának és a nagy költőnek, tehát reájuk kétszeresen vészt hozó embernek - az ellenforradalmi horthysta burzsoázia és nagybirtokos osztály fizetett.”1 2 így érthető, hogy még hosszú évekig nem volt szabad József Attila kései költészetével foglalkozni, hiszen ahogy Tolnai Gábor (a pesti egyetem „fura ura”) határozottan kijelentette 1958-ban: „nem lehet ma­gános az az ember, aki mögött ifjúságától kezdve a munkások, ifjúmunkások ezrei állottak”, és épp ezért, aki a Nagyon fáj-kötet miatt tartja nagy költőnek József Attilát, „az ezzel meg akarja tagadni a proletár kapcsolatot... ez olyan gondolkodás, amely szembefordul a néphatalommal.”3 Miközben magunk is határozottan valljuk, hogy József Attila a harmincas évek irodalmának világviszonylatban is egyik legnagyobb költője volt, s bár semmiképp sem szeretnénk szembefordulni a „néphatalommal”, azt is hatá­rozottan állítjuk, hogy a József Attila-i életmű igazi nagysága és ezen belül a kései versek igazi szépsége csak akkor közelíthető és érthető meg, ha megsza­badítjuk az életművet a rárakódott értelmezésektől, melyek, mint a József Attila híres versében említett guanó, nem engedik fényleni ennek a valóban a szocia­lista eszmekörben született nagy költészetnek remekmívű alkotásait. Újabban a József Attila-kritikai irodalomban „kultusznak nevezik mindazt, amely legendaként, vagy egyszerűen csak hazugságként rárakódott az életmű­re”.4 Valóban létezik, és mindig is létezett egy sajátos mítosz, mely körbefogta Jó­zsef Attila költészetét és alakját. Ennek kezdetei még Juhász Gyulának a Szépség koldusához írt előszaváig (1922) nyúlnak vissza, amikor a szegedi magányában élő, komoly válságban lévő költő az árva tizenhét éves fiú első kötetének elejére azt írja: „Ez a most serdülő és még iskoláit járó költő már eddig is sokat és mé­lyen szenvedett az élettől, az emberektől, hordozta a kietlen nyomor és elhagya­­tottság keresztjét, árván és nincstelenül vándorolt és dolgozott.” Természetesen Juhász Gyulának minden szava igaz, de nem szó szerinti értelemben. Ezzel szem-1 Szabolcsi Miklós: Fiatal életek indulója. 177. 2 Kádár János: Munkás-költő, a munkások között, hw József Attila Emlékkönyv. 334—336. 3 Tolnai Gábor: József Attiláról — és néhány irodalompolitikai kérdésről. Kortárs, 1958. 1. 49—57; idézetek: 51., 53. 4 Tverdota György: József Attila kultuszának kezdetei. Budapest, BUKSZ. 1990. 1 (tavasz). 98-05.; Tv. Gy.: A komor feltámadás titka. A JózsefAttila-kultusz születése. Bp., Pannonica, 1998. - Margócsy István: Már nem sajog. 2000. 1994. 7. 55-59. 10

Next