Sárközy Péter: „Mért ne legyek tisztességes!” József Attiláról - Magyar esszék (Budapest, 2018)

Kultusz vagy manipuláció? Újabb tanulmányok

terjedelműek, de a szövegeket feldolgozó jegyzetapparátus, illetve a szövegek­re vonatkozó tanulmányok együttvéve sem teszik ki az 500 oldalas kötetnek még a felét sem. A többi szöveg önálló tanulmány, melyet a szerkesztők által felkért kutatók, pszichológusok, pszichiáterek, irodalom- és párttörténészek ír­tak, amelyeket a kötet első felében három nagy csoportba osztva {Pszichológia, Irodalom- és eszmetörténet, Politika) közöltek, és amelyek csak igen távolról és közvetve vonatkoznak a kötetben közreadott József Attila-szövegekre. Az is meglepő, hogy egy elsősorban József Attila pszichoanalitikai jellegű írásait feldolgozó kötet, melyben mindössze egy kétoldalas töredék vonatkozik a költő és az illegális kommunista párt közötti kapcsolatok megszakadására, azzal kezdődjék (1992-ben!), hogy a szerkesztők az előszóban szinte bocsá­natot kémek és megígérik, hogy nem kívánják folytatni a „bűnbak-keresés” hagyományait (azaz, végre néven nevezni a József Attilát a mozgalomból eltá­volítókat). József Attila kommunista párttagsága, illetve kizárása, fasisztának való meg­bélyegzése, a moszkvai írókongresszusra szóló meghívás visszavonása is mind olyan kérdés volt, mely a költő betegségével együtt majd fél évszázadon át „ta­budnak számított, annak ellenére, hogy erről Haraszti Sándortól Sándor Pálon át Kádár Jánosig és más idős „mozgalmi” emberekig mindenki mindent tudott. A legabszurdabb és egyúttal a legszomorúbb az volt, hogy a „kérdés kivizsgá­lására” az MSZMP KB külön „Munkaközösséget” hozott létre, mely hosszú és vonalas vizsgálat után 1965-ben kimondta, hogy „Attilát” nem zárták ki, hanem csak „lehagyták” „a pártból”. Ennyi. A „Munkaközösség” befolyásának csökkenésével a nyolcvanas évek má­sodik felében újabb és újabb József Attila-kéziratok (töredékek) kerültek és kerülnek elő a régi mozgalmi emberek levéltáraiból, és így újabb és újabb teóriák születtek József Attila és „a párt” kapcsolatának kérdéséről. Egy ilyen kétoldalas töredék alapján 1988-ban Horváth Iván két ízben is foglalkozott a kérdéssel (ezt a két tanulmányát közli némi átírással ebben a kötetben is), arra a végkövetkeztetésre jutva, mint a korábbi „Munkaközösség”: József Attilá­nak a fasizmus németországi hatalomra kerülésével kapcsolatos állásfoglalása ellentétes volt a kommunista párt által kidolgozott irányelvekkel, és a költőt a szociáldemokrácia platformjára helyezte. Azaz, a költőt nem zárták ki, hanem ő távolodott el a kommunista mozgalomtól. A mindössze kétoldalas töredék alapján megfogalmazott teóriát még azon nyomban, 1988 nyarán Fejtő Ferenc szentesítette az Elet és Irodalom hasábjain. így aztán József Attila továbbra is párttag maradhat, igaz, immár az új időknek megfelelően csak szocialista (szo­ciáldemokrata). Horváth Iván álláspontjához hasonló Nagy Csaba tanulmányának végkövet­keztetése is. A szerző szerint József Attila nem azért nem utazott el a moszk-211

Next