Sárközy Péter: „Mért ne legyek tisztességes!” József Attiláról - Magyar esszék (Budapest, 2018)

Kultusz vagy manipuláció? Újabb tanulmányok

met,1 a József Attila-legendák kultusza tovább él és virul a magyar kulturális köztudatban és főleg az iskolai oktatásban (mely a kulturális köztudatot sok­kal inkább befolyásolja, mint az épp kanonizált irodalomtudományi kutatás). A Szabolcsi Miklós-féle József Attila-monográfia monstruma utolsó, befejezetlen kötetének egyöntetűen (szinte hozsannázó) pozitív fogadtatása láttán fel kell tennünk a kérdést: valóban, „kész a leltár”? Valóban meg kell nyugodnunk a József Attila-életmű Szabolcsi Miklós 1963-1998 közti kutatásain alapuló „ka­nonizálásában”? A politikai, ideológiai alapú József Attila-kultuszt még a 21. század első évtizedeiben sem fogja felváltani a költői életmű kultuszoktól és torzításoktól mentes olvasata? Pedig maga a költő figyelmeztet minket: „Csak az olvassa versemet, / ki ismer engem és szeret, / mivel a semmiben hajóz / s hogy mi lesz, tudja, mint a jós, // mert álmaiban megjelent / emberi formában a csend / a szívében néha elidőz / a tigris meg a szelíd őz.” II A 2001 -ben a finnországi Jyväskyläben a „Hatalom és kultúra” témakörében rendezett V. Hungarológiai Kongresszus előtt átnéztem tíz, a 2000/2001. tanév­ben magyar iskolákban (felsőtagozatos és gimnáziumi osztályokban) használt irodalomtankönyv József Attila-fejezetét. Nem „tudományos felmérésről” volt szó, hanem egy tankönyveket árusító könyvesboltban, 2000 szeptemberében talált (kapható) tankönyvek átnézéséről. Nem kívánok ez alapján sem a tan­könyvekről, sem szerzőkről véleményt formálni, csak arra szorítkozom, hogy ezekben a találomra kiválasztott tankönyvekben miként élnek tovább a korábbi évtizedek József Attila-kultuszának jellegzetes „panel-elemei”. Az átnézett tankönyvek az alábbiak voltak: Devecsery László: Jelek az idő­ben. Irodalmi olvasókönyv az általános iskola 8. osztálya számára. (Nyolcadik, változatlan kiadás, Celldömölk, Apáczai Kiadó, 2000. Lektorálta Dr. Goda Imre és Jobbágy Károlyné.); Szabó Gézáné-Virág Gyuláné: Irodalom 8. Áttekintés a XX. század első felének irodalmáról az általános iskola 8., a nyolc évfolya­mos gimnázium 4. és a hat évfolyamos gimnázium 1. osztálya számára. (Har­madik, átdolgozott kiadás. Celldömölk, Apáczai Kiadó, 2000. Lektorálta Dr. Pála Károly.); Alfoldy Jenő: Irodalom a tizennégy éves diákoknak (Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1998. Bírálta Tarján Tamás és Vasy Gézáné); Valacz­­ka András: Irodalom a középiskolák IV. osztálya számára. (Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1996. Bírálta Lator László és Rónay László.); Forgács Anna: Irodalom IV Szövegek, képek, információk. A világbanki képzési program iro­1 Sárközy Péter i. m. 225

Next