Sárközy Péter: „Mért ne legyek tisztességes!” József Attiláról - Magyar esszék (Budapest, 2018)

Kultusz vagy manipuláció? Újabb tanulmányok

Croce József Attiláról - József Attila Crocéról A téma, melyet a nemzetközi konferencia szervezői számomra kijelöltek, igen nehéz feladat elé állított. Nehéz és szép feladat, mert egyrészről mint Olaszor­szágban magyar irodalmat tanító tanár tudom, hogy nem volt felesleges olasz filozófiatörténészek és esztéták figyelmét felhívni arra, hogy a 20. század egyik legjelentősebb magyar költője, József Attila behatóan foglalkozott Benedetto Croce esztétikájával és intuíciós elméletével, valamint az sem, hogy Benedet­to Croce volt az első külföldi „felfedezője” József Attila költői nagyságának. Ugyanakkor nagyon nehéz is a feladat, mert a konferencián részt vevő magyar kollégák is jól tudták, hogy a kérdéssel több ízben is igen alaposan foglalkoz­tak már a magyar kutatók. A konferencián részt vevő Sallay Géza professzor, valamint Tverdota György is tanulmányt szenteltek a crocei intuíciós esztétika József Attila-i kritikájának,1 legutóbb pedig Fehér M. István jelentetett meg egy igen alapos elemzést a József Attila, Croce és Gadamer esztétikai gondol­kodásában jelentkező párhuzamokról és kötődésekről. Magam is többször fog­lalkoztam azzal az érdekes párhuzammal, mely a magyar szocialista irodalom és gondolkodás egyik legjelentősebb képviselőjét és az olasz marxista elmélet egyik legkiválóbb és legeredetibb gondolkodója, Antonio Gramsci gondolko­dásmódját összekapcsolja.1 2 József Attila először 1928-ban, egy nővérének írt levelében említi Crocét, és szinte a maga számára is felfedezi Croce sajátos mü­­vészetszemléletét, majd a harmincas évek elején többször is foglalkozik szemi­náriumi előadásaiban Croce esztétikájával.3 Ezzel egy időben Antonio Gram­sci, az olasz fasiszták börtönében börtönjegyzeteiben külön „füzetet” szentel Croce filozófiájának és esztétikájának elemzésére, és igen érdekes, hogy meny­nyire hasonló Gramsci és a fiatal magyar szocialista költő Croce esztétikájáról adott marxista kritikája.4 1 Sallay Géza: Az intuíció József Attilánál és Crocénál. In: ,A lét dadog, csak törvény a tiszta beszéd". Szerk. Fenyő D, György, Fráter Zoltán, Gelmczky György, Nagy András. Budapest, ELTE, 1980. 57-67; Tverdota György: József Attila és a crocei esztétika. Uo., 195-201. 2 Sárközy Péter: Benedetto Croce esztétikájának marxista kritikája Antonio Gramsci irodalomszemléletében. Magyar Filozófiai Szemle, 1978, 1. 131-140: Croce és Gramsci Magyarországon. In: Ellenszélben. Szerk. Szabó T., Szeged, 1993. 3 József Attila válogatott levelezése. Szerk.: Fehér Erzsébet. Budapest, Akadémiai, 1976. 178. 4 Sárközy Péter: Croce e Gramsci in Ungheria. In: Croce quarant 'anni dopo. A cura di J. Kelemen. Roma, Accademia d’Ungheria. E in P. Sárközy: Da fiumi deU’Ungaretti al Danubio di Attila József. Roma, Sovera, 1994, 277-283. 247

Next