Sárközy Péter: „Mért ne legyek tisztességes!” József Attiláról - Magyar esszék (Budapest, 2018)

Kultusz vagy manipuláció? Újabb tanulmányok

Igaz, érdemes rámutatni, mint azt Sallay Géza tette, hogy József Attila Cro­­ce-kritikája az első világháború előtt magyarra fordított Esztétika szövegének ízekre szedésén alapul, és tulajdonképpen ugyanazokon a helyeken lát vitat­ható pontokat Croce intuiciós elméletében, melyet az olasz esztéta későbbi, húszas években írt és publikált, József Attila által láthatólag nem ismert eszté­tikai munkáiban tovább finomított egészen a Brit Enciklopédia számára József Attila kritikai jegyzeteinek megfogalmazása idején, 1931-ben írt Aesthetica in Nuce végső szintéziséig.1 Ám József Attila költészete szempontjából nem ez a fontos, hanem saját költészetértelmezésének kiérlelődése. Igaz, szemináriu­mi foglalkozásokra készített előadásait igen nagy gonddal készítette, de sem­miképp sem önálló publikálás, vagy egy új marxista esztétika kidolgozásának szándékával. 1926-ban már alkalma volt megismerkednie Lukács Györggyel, aki az új marxista esztétika kidolgozásán dolgozott. Ám később azt is tapasz­talnia kellett, hogy Moszkvában, ahol akkor Lukács György is élt és dolgozott, nemcsak félremagyarázzák, de nem is értik, hogy miben is áll költészete, a szocialista költészet lényege.1 2 József Attila az Esztétikai töredékekben (melyeket Töttössy Beatrix József Attila prózai írásaiból összeállított olasz antológiájában3 A művészet metafizi­kája címmel közölt) és az Irodalom és Szocializmus tanulmányában (melyet Olaszországban először az esztétikai töredékekkel együtt Gianni Toti és Ma­rinka Dallos jelentettek meg fordításban még 1963-ban4) nem önálló esztétikai elmélet kidolgozására törekedett, hanem arra, hogy az általa vezetett szeminá­rium munkásfiatalokból álló hallgatóságának megmagyarázza, de főként - épp­úgy, mint 1928-ban Jolánhoz írt levele esetében - önmaga számára világosan megfogalmazza, hogy miben is áll a művészi intuíció, maga a művészet, és ehhez számára Croce intuiciós elméletének bírálata adott kiindulópontot. József Attila nagy költő és nagy „elme” volt, de nem volt esztéta, és nem hi­szem, hogy jogos lenne szigorúan tudományos alapon is beszélni „József Attila 1 Sallay Géza: Az intuíció József Attilánál és Crocenál. I. m. 197-200. 2 A moszkvai Sarló és Kalapács 1931. júniusi számában közölt Magyar Proletárírók Platformtervezetének szerkesztésében Lukács György nem vett részt, a József Attilát a „fasizmus táborába” soroló Írás aláírói Baita Sándor, Hidas Antal, Illés Béla, Kiss Lajos, Madarász Emil, Matheika János és Zalka Máté voltak. Vö.: Horváth Iván: JózsefAttila és a párt. In: „ Miért fáj ma is? ” Az ismeretlen JózsefAttila. Szerk. Horváth Iván és Tverdota György. Budapest, Közgazdasági, 1992. 3 A. József: La coscienza del poeta. A cura di B. Töttössy, Roma, Lucarini, 1988. 34-68. 4 A. József: Letteratura e socialismo. Il Contemporaneo, 1963. 59; Frammenti estetici. Cratilo, 1963. 10. - mindkettő Dallos Marinka és Gianni Toti fordításában. Vö. Péter Sárközy: La linea Petőfi-Ady-József nella cultura ungherese. In: La grande triade della poesia rivoluzionaria ungherese, In: Petőfi. Ady, József, a cura di G. Toti, Roma, Fahrenheit 451,1999. 250

Next