Szörényi László: A' bohóság lánczsora. Tárcák és tanulmányok - Magyar esszék (Budapest, 2016)

Tanulmányok a latin, magyar, olasz és perzsa irodalomról

dalmi német olvasóközönség befolyásolására, a másikat pedig az akkor Mátyás birodalmába tartozó Morvaországban. Thuróczy még a középkori krónikaírás stílusában és módszerével fogalmazott, tehát - ha nem volt lényeges hozzátenni valója - Bonfmi csak a legválasztékosabb humanista retorikai nyelvre stilizálta át az alapul vett szöveget. Ez esetben is így történt. Másrészt azonban fel kell tennünk a kérdést, hogy mi lehet az oka több mint különös eljárásának, a Szent Jakabról szóló másik két passzusnál. Az egyiknél ugyanis nem kevesebbet állít, mint hogy Márkái Szent Jakab és Kapisztrán Szent János együtt és egy­szerre érkeztek meg Magyarországra! A másikban pedig azt állítja, hogy Szent Jakab csupán a nándorfehérvári csata, illetve az utána nem sok idővel elhunyt Kapisztrán Szent János és Hunyadi János kormányzó halála után tért vissza Itáliába. Holott mindkét állítás igazolhatatlan, hiszen Szent Jakab jóval korábban, vagyis 1432 és 1439 között tevékenykedett előbb Boszniában, azután hazánkban, nem pedig később; és barátja és rendtársa halála után nemhogy eltávozott volna Itáliába, hanem újra és ezúttal utoljára azért jött Magyarországra másodízben 1456 után, mert össze akarta gyűjteni a bizonyítékokat János boldoggá, illetve majdan szentté avatási peréhez!1 Kulcsár Péter sajnos 1973 után ebben a kérdésben már nem nyi­latkozott. Az előbb idézett helyen azonban kidolgoz egy elméletet, mely szerint az 1440-es évekre Magyarországon már csak egyre halványuló szóbeli hagyományt talált, és ezért változtatta meg a tényeket abban az irányban, amit más hasonló esetekben is meg lehet figyelni: aszerint ugyanis, hogy az orális tradíció szereti az ugyanabban a szerepkörben föllépő, tehát bizonyos értelemben rokon vonásokkal rendelkező személyeket egybemosni, illetve — mint most ez esetben - összekapcsolni mint együtt fellépő, együtt szereplő barátokat, kvázi bajtársakat.2 A monográfiában még egy 1 Vö. Kulcsár Péter: Bonfmi magyar történetének... id. kiad., 107. 2 Vö. id. hely, és az ott idézett korábbi szakirodalom. 100

Next