Breisach, Ernst: Historiográfia (Osiris tankönyvek, 2004)

2. fejezet. A poliszok korának történetírói

nú céllal: egy új, fikciótól mentes hagyományt kívántak teremteni, ami saját korukat a hősök korával kötötte össze. Hérodotosz már történeti műve kezdetén hangot ad munkája közhasznú céljának: „az emberek között megesett dolgok az idők folyamán feledésbe ne merüljenek, s ne vesszen el nyomtalanul azoknak a nagy és csodálatra méltó dolgoknak az emléke, amelyeket részben a hellének, részben a barbárok vittek véghez."9 Ezt követően pedig nekilátott, hogy inspiráljon, ismereteket adjon, alkalmanként pedig még szórakoztasson is. Héro­dotosznak sikerült megvalósítani szándékait, hiszen olyan történeteket mesélt el, ame­lyek a helyes mértékre tanítottak, megmutatta az emberi élet megannyi változatát és si­került az emberek figyelmét a múlt nagy kérdéseire irányítania. Mivel Hérodotosz a múlt­béli dolgok elbeszélését ilyen szélesen értelmezte, nem csak a történetírás atyjának nevezték a későbbi generációk, hanem egy speciális történetírás, a kultúrtörténet meg­teremtését is neki tulajdonítják. Thuküdidész egyszerre tanította kevesebbre és többre a görögöket. Egyrészt elterelte a görög történetírást a régebbi múlt és más népek életének átfogó tanulmányozásától, és vizsgálódását egy sokkal kisebb világra, a poliszra és saját korára szűkítette le. Miu­tán vizsgálata tárgyát mind időben, mind térben korlátozta, Thuküdidész az államok sorsát meghatározó erők keresése közben részletesen leírta és mélyrehatóan elemezte válasz­tott tárgyát. Elemzése módszerére és céljára jó például szolgálhat az athéni pestisjárvány­ról készült beszámolója, amelynek során abban a reményben ismerteti aprólékosan a betegség összes tünetét, hogy egy pontos leírás segíthet majd a szakembereknek a ké­sőbbi járványok megfékezésében. A háborúk politikai összefüggéseiről, a demokrácia és a birodalom természetrajzáról is egy ilyen klinikai elemzést kínált a közhivatalokat be­töltő személyek számára, rámutatva egyúttal a megszívlelendő tanulságokra is. Noha erősen fűtötte az események pontos rekonstruálásának vágya, Thuküdidész nem tekin­tette a történelmet az intellektuális tevékenység tárgyának. Bár erősen fűtötte a pontos­ság utáni vágy is, mégsem elégedett meg az események egyszerű rekonstruálásával, ha­nem a többi ókori történetíróhoz hasonlóan ő is kitartott amellett, hogy a múlt tanulmá­nyozása a közérdeket szolgálja. A helyzet iróniája, hogy Thuküdidész akaratlanul is, de korlátozta a történelem köz­hasznúságát, ami mellett egyébként olyan határozottan kiállt. A kifinomult és összetett válaszokat igénylő olvasók szemében oly értékes „új" történelem ugyanis fokozatosan elvált a szélesebb tömegek tudatától. A görögök többsége ugyan minden bizonnyal tisz­telettel hallgatta Thuküdidész történelmi munkáját, a múltról őrzött hagyományos elbe­széléseket mégis kielégítőnek, ráadásul kellemesebbnek találták. A thuküdidészi törté­nelem, akárcsak az új görög kozmológia és filozófia, a görögség csak egy részének ér­deklődésére tarthatott számot. Úgy is mondhatnánk, hogy elitista jelleget öltött. Új problémák: az igazság és a módszerek • Az Iliász története évszázadokon keresztül jelentős hatást gyakorolt a görögökre. Ahogy az énekmondók időmértékes verselésben előadták az Iliászt, az eposz rögzült a hallgatóság tudatában és lelkében. A költői szép­ségen és a kor eszményeivel való azonosuláson túl valami más is növelte az Iliász befo­lyását: az eposz hosszú időn át valódi vetélytárs nélkül állt a múltról alkotott szemlélet formálásában. Kevéssé számított az, hogy Homérosz százada egyben az írás újrafelfede­zésének időszaka is volt, hiszen ekkor még csak kevesen tudtak olvasni. Másrészt az első 28 • A poliszok korának történetírói 9 Hérodotosz: A görög-perzsa háború. I. 1.

Next