Józan Ildikó - Kulcsár Szabó Ernő - Szegedy-Maszák Mihály (szerk.): Az elbeszélés módozatai. Narratív és identitás (Osiris könyvtár - Irodalomelmélet, 2003)

Eisemann György: „Elmondom, ahogy megértem”. A forradalom elbeszélése Jókai Mór A kőszívű ember fiai című regényében

Eisemann György „Elmondom, ahogy megértem" A forradalom elbeszélése Jókai Mór A kőszívű ember fiai című regényében Kezdet vagy eredet? A történelem 18. századtól bontakozó antropológiai elgondolásá­nak - melyben a história emberfölöttinek tartott rendjét az em­ber alkotta világ időiségének tudata váltja fel - egyik elágazása a társadalom átalakításának forradalmi stratégiája. Könnyű észre­venni az episztemológiai összefüggést a nyelv történetiségének tudatosítása, a reprezentáció elvét fokozatosan lebontó konstitu­tív alkalmazása és a társadalom cselekvési terének - persze nem szükségképpen „forradalmi” - átértelmezése között. Ha Schiller közkeletű metaforáját továbbgondolva mindebből a történelem és az ember kapcsolatát mint párbeszédet halljuk ki (hiszen a né­met költő szerint a történelem „beszél” az emberhez), akkor úgy is fogalmazhatnánk, hogy a forradalom „nyelve” és a nyelv „forra­dalma” romantikus horizonton egybeeshet, legalábbis egymást feltételezheti. Azaz nyelvhasználat és társadalmi cselekvés köl­csönös függősége immár úgy is beláthatóvá kezd válni, mint a nyelv történelmi és a történelem (emlékezet) nyelvi meghatáro­zottsága. E kölcsönös feltételezettség a romantikus fordulat „előkészíté­sében” nagy szerepet játszott. Elég most csak arra a szövegre utal­nunk, melyet e tekintetben is kiemel az utóbbi félszázad iroda­lomtudománya Jean Starobinskitől Paul de Manig, Hans Robert Jausstól Jacques Derridáig. Köztudott, hogy Rousseau műve (az ún. második Értekezés az emberek közötti egyenlőtlenség eredeté­ről és alapjairól) az emberiség első stádiumát egy társadalom és nyelv nélküli „természetes” állapotban vélelmezte. Vagyis a ter­mészeti létformából való kilépést mint a kettő együttes keletke­zését, egymást teremtését képzelte el. Am mivel a rousseau-i el­mélet e kilépést - ismert tartalmú - elidegenedésként fogta fel, ezért a társadalom kialakulásával szoros összefüggésben születő­173

Next