Kőbányai János: Szétszálazás és újraszövés. A Múlt és Jövő, a Nyugat és a modern zsidó kultúra megteremtése (2014)

8. fejezet. Az antitézis: a Múlt és Jövő

AZ ANTITÉZIS: A MÚLT ÉS JÖVŐ | 387 3., 4. I A Libanon első száma, és egyik szerkesztője, Zsoldos Jenő, mint első világháborús tartalékos tiszt 3. 4. kauszt romjain megmaradt, az ennek a katasztrófa tüzében született nemzedék túlélőinek a munkája és felelőssége. Egy-egy nemzedéket - hátterét, sajátos arcát, véleményét és stílusát: refor­máló vagy forradalmi elképzeléseit a szellem, az irodalom területén markánsan a folyóirat jeleníti meg. Ilyen nemzedéki folyóirat - és alapja: egy-egy nemzedék hangsúlyos, véleményformáló összeverődése - nem egy-egy évjárat kérdése, ha­nem több tényező egymásba illeszkedésének sikeres megvalósulásáé. Objektív oldala: a kor tegyen fel olyan kérdéseket, amit az előző nemzedék kora, tapaszta­lata, szocializációja okán már nem tud frissen megválaszolni, a szubjektív oldala pedig, hogy szülessen egy rendkívüli szerkesztőegyéniség, aki felismeri a kor sa­játos válaszokra váró kihívásait és kérdéseit, s tudatosan megszervezi a nemze­dékét - és nemzedéke szövetségeseit - az ügy és sajátos válaszai körül. Ilyen volt Osvát Ernő vagy Patai József. Ahogy a Nyugat utód folyóiratok esetében, úgy a zsidó belső kulturális térben sem akadt egy Pataihoz hasonlító személyiség, aki összefogta volna nemzedékét, hogy megfogalmazza a Múlt és Jövő évtizedeitől nagyon is eltérő válaszokat. Azon­ban a nemzedék mégis összeverődött, s megcsinálta a maga a lapját, a Libanont. 1936-tól 1939-ig évente hatszor, 1940 és 1943 között évente négyszer jelent meg. Önmeghatározó alcíme: 1936 és 1939 között: Zsidó tudományos és kritikai folyóirat, ez 1940-ben Zsidó tudományos és művészeti folyóirattá módosult. A lap mögött a Zsidó Múzeum állt, mint intézmény, pontosabban a mögötte álló civil szerve­séget, megragadni. „A magyar-zsidó irodalom paradigmái ma”, A határ és a határolt, Budapest, 1997, 294- 336., valamint: A halott arcán növekvő szakáll, Kortárs, 2001.8.sz, és a hasonló címmel megjelent könyvemben is szerepel, Budapest, 2001.

Next