Németh András (szerk.): Reformpedagógia-történeti tanulmányok. Európai kölcsönhatások, nemzeti sajátosságok (Neveléstudománytörténeti tanulmányok, 2002)

Fejezetek a mozgalom európai hagyományaiból - Pukánszky Béla: Reformpedagógia Szegeden a két világháború között

Pukánszky Béla Szegedi Tudományegyetem Reformpedagógia Szegeden a két világháború között Az 1872-ben Kolozsvárott alapított, 1921-ben Szegedre költöze­­tett, majd 1940-ben szülővárosába hazatérő Ferenc József Tudo­mányegyetem pedagógiaprofesszorainak munkásságában érzékel­hető valamiféle markánsan egyedi jelleg, jól felismerhető arculat, amely ezt a pedagógiai műhelyt - az egyes képviselők elméleti rendszereiben fellelhető eltérő vonások ellenére - egységes irány­zattá kovácsolja. Munkásságuk nyomán olyan pedagógiaelméleti „vonulat” született, amely az évtizedek során a nevelésről, oktatás­ról való gondolkodás és az ebből fakadó pedagógiai gyakorlat egyik meghatározó elméleti hátterévé vált Magyarországon. E tudományos iskolák képviselőinek - a professzoroknak és közvetlen munkatársaiknak - gondolkodásmódjára a konvenciók­tól való eltérés igénye az új utak keresésével párosult, így szinte valamennyien szorosabb-lazább szálakkal kötődtek a századfordu­ló táján kibontakozó pedagógiai reformmozgalmakhoz, a gyermek személyiségét középpontba állító, annak tanulmányozását fő fel­adatként megfogalmazó irányzatokhoz. A gyermeki személyiség iránti érdeklődés már az első kolozsvári pedagógiaprofesszor, Felméri Lajos (1840-1894) munkásságában is tetten érhető. Neveléstani szakmunkái és széles olvasóközönség­nek szánt művei egyaránt bizonyítják, hogy gyermekfelfogása a re­formpedagógia későbbi „klasszikus” képviselőinek gyermekképét 101

Next