Vasa László: A családi gazdálkodás ökonómiája (Budapest, 2011)

4. A családi gazdaságok

kívánta elérni. Az 1960-as évek végére az Európai Közösség a legtöbb agrártermékre védelmi és támogatói rendszert épített ki. A családi gaz­daságok teljesítő képessége érezhetően növekedett. A magas, közössé­gen belüli élelmiszerárak ösztönzőleg hatottak a mezőgazdasági terme­lésre. Viszont a magas belső árakat a lakosságnak kellett elviselnie, s ehhez megfelelő bérjövedelemmel kellett rendelkeznie. Említésre méltó az egyre erősödő agrárprotekcionizmus (magas védővámok rendszere), amely a közös agrárpolitika egyik velejárója lett, és a Közös Piacra élel­miszert exportáló országokat rendkívül kedvezőtlenül érintette. Ez a fajta protekcionizmus, bár finomabb formában, de még ma is megfigyel­hető az erősen agrárjellegű nyugat európai országokban (Tóth, 1996). Szót kell ejteni az 1960-as években napvilágot látott Mansholt­­tervről. A KAP akadályozta a mezőgazdasági munkaerő csökkenését és a farmok korszerűsítését, elősegítette viszont a termékfölösleg kialakulá­sát, amely újabb költségekkel terhelte a közösséget. Ilyen körülmények között elkerülhetetlennek látszott az agrárpolitika felülvizsgálata és új alapokra helyezése. Ennek jegyében született meg a Sicco Mansholt ne­véhez fűződő „A mezőgazdaság 1980” elnevezésű terv (1968), amely az 1970 és 1980 közötti 10 éves időszakra fölvázolta a közös agrárpolitika reformjával - elsősorban a szerkezet átalakítással - kapcsolatos elképze­léseket. A terv fő célja az ártámogatás növelésével szemben a termelé­kenység növelése, a termelési költségek csökkentése, a farmszerkezet át­alakítása volt. Mansholt szerint olyan családi gazdaságokra kellett volna korlátozni a közvetlen támogatásokat, amelyek meghatározott időszakban legalább két - teljes munkaidőben dolgozó - munkaerővel megfelelő üzemi jöve­delmet érnek el, munkaerőnként évi 2300 órát teljesítve. Azaz életlépes családi gazdaságok kialakítását célozta meg egy átfogó szerkezetváltá­son keresztül. Elképzeléseit akkoriban igen erősen támadtak, azonban az idő őt igazolta, hiszen néhány évtizeddel később valóban meg kellett va­lósítani az általa előrevetített reformokat (Tóth, 1996). Az 1980-as végéig bevezetett intézkedések nem bizonyultak elégsé­gesnek. A gazdálkodóknak fizetett magas intervenciós árak túltermelés­hez vezettek a kvóták bevezetése ellenére. Ráadásul ezzel párhuzamosan az agrárszektoron belül jelentős mértékben nőttek a jövedelemkülönbsé­gek, ugyanis a mezőgazdasági támogatások 80 százalékát a legnagyobb és legtermelékenyebb gazdaságok vitték el. A KAP agrártámogatásai te­hát eredeti céljaikat, a családi kisgazdaságok támogatását nem érték el, 153

Next