Láng István - Csete László - Jolánkai Márton (szerk.): A globális klímaváltozás: hazai hatások és válaszok A VAHAVA jelentés (Budapest, 2007)

A klímaváltozás hatásterületei: a légkörvédelem és az alkalmazkodás megoldásai

Somlyódy László a hazai vízgazdálkodásról és az EU Víz Keretirányelveiről A hazai vízgazdálkodás sajátosságai és stratégiai pillérei. A vízgazdálkodás szempontjá­ból Magyarország közismerten a „legek” országa (Somlyódy, 2002): a Föld egyik legzár­tabb medencéje legmélyén helyezkedik el. Az Alföldön a lefolyástalan, vagy elöntésnek kitett területek aránya nagy. Vízjárását a szélsőségek jellemzik: az árvíz, belvíz és aszá­ly egyaránt kulcskérdés (16. ábra, 1. a színes mellékletben). A fajlagos felszíni vízkészlet az egyik legnagyobb Európában, de túlnyomóan külföldi eredetű. Az országon belüli le­folyás hozzájárulása ehhez messze a legkisebb a kontinensen. A vízkészlet-gazdálkodás néhány térségben igen nehéz, amelyhez hozzájárul a kis vízfolyás sűrűség. Az ország víz­­gazdálkodása alapvetően nemzetközi tényezőktől függ. A hidrológiai viszonyok a terü­letváltozásra és a potenciális éghajlatváltozásra feltehetően érzékenyen reagálnak. Az ország területe szinte kizárólag osztott, több országhoz tartozó vízgyűjtőkből áll. A lefolyási viszonyok döntően a környező országok területhasználati viszonyainak a függ­vénye. Kitettségünk és a kockázat nagy. Az ivóvízellátás döntően a felszín alatti vizekre épül. A közműolló az elmúlt tizenöt év fejlesztései ellenére még mindig igen magas. Az országot a települések környezetében elszennyeződött felső vízadó réteg, a sérülékeny parti szűrésű vízbázisok, a védett rétegvizek és a talajvízforgalom tisztázatlansága jel­lemzi. Felszíni vizeink közül a kis hígító képességűek minősége rossz. Sekély tavaink az eutrofizálódás különböző mértékű jeleit mutatják. A rendszerváltást megelőző évtizedek több, nem-fenntartható fejlesztése, a meglévő infrastruktúra gyakori elhanyagolása gaz­dasági okok miatt és a befejezetlen fejlesztések - beleértve a Duna és a Tisza szabályo­zását is - sok és nem könnyű koncepcionális, rehabilitációs és rekonstrukciós feladatot adnak. A vízgazdálkodás fejlesztési költsége nagy, a következő évtizedre mintegy két­ezer milliárd forintra becsülhető: a cselekvések ütemezése és a megfelelő finanszírozási formák megtalálása kulcskérdés. A jövő vízgazdálkodásának a meglévő adottságokkal és a hagyományokkal, továbbá a tág értelemben vett átalakulásból származó bizonytalan trendekkel szükséges számol­nia. Flasonlóan számolnia indokolt a változó szemlélettel, amely a követéssel, a védeke­zéssel és a rövid távú gondolkozással szemben a megelőzésre, a hosszú távon fenntartha­tó megoldásra, a környezettel, a természetvédelemmel, a területfejlesztéssel stb. való in­tegrálásra fekteti a hangsúlyt. Gyakran felveti új koncepciókon alapuló megoldások be­vezetését, amelyek kombinálása a meglévő vízi infrastruktúrával nem egyszerű feladat. Alapvető a jövő integrált vízgazdálkodásának kimunkálása és az új kihívások figyelem­be vétele. Ide tartozik az EU-tagságból adódó követelmények teljesítése és az éghajlat­­változás következményeinek kezelése is. EU csatlakozás és a Víz Keretirányelv. Az EU csatlakozás folyamata felgyorsította a vízgazdálkodás feladatainak végrehajtását azzal, hogy számos olyan ésszerű intézkedést írt elő, amelyet egyébként is meg kellett volna tenni, de valószínűleg e nélkül ez lassab­ban történt volna. Új tervezési módszerek, monitorozási alapelvek és határértékek jelen­tek meg. Az integrációs folyamat fontos eleme a magyar vízzel kapcsolatos jogrendszer harmo­nizációja az EU joganyaggal. Ez mintegy 20 új, EU konform jogszabály megalkotását, il­letve módosítását jelentette, amelyek végrehajtása komoly gazdasági következményekkel is jár. A rendeletek egy része új szabványokat (határértékeket) vezetett be az ivóvízzel, a fürdéssel és a halászattal kapcsolatban, míg más rendeletek és kormányprogramok célja a vízszennyezést okozó tevékenységek ellenőrzése és korlátozása, mint például veszélyes 126

Next