Barkó Endre: A kommunikatív didaktika (Budapest, 1998)

II. fejezet A pedagógia kapcsolata más tudományokkal

áltak, csak bizonyos helyzetben fedezhetők föl, a megfigyelés áttételes, nem magukat a dolgokat (ön­magukban ható tényezők, nem mű, mesterséges, hanem önmozgásra képes dolgok), hanem árnyképei­ket, anyagtalan másukat figyelhetjük meg. Ezek a figurák azt a képzetet keltik, hogy amit látunk, az a valóság, az a valóságos, az igaz. A megfigyelhető anyagtalan, mozgékony jelenség, s ami e változé­kony látszaton át is maradandó, az a lényeg. Az eredeti dolgok megfigyelése zavart okoz, fájdalommal jár, s ez még mindig a látszatvilág félhomálya, a kinti világ még inkább vakító, fokozatosan megismer­hető, s a megismerésnek a közvetett útjai - más megvilágításba helyezett - aktusai jelenthetnek meg­nyugtató fogódzót megismerésünkben. Visszatérve a platóni háromszög elemeire: az én, a lét és az eszme hármas kap­csolatrendszerére a következőket rögzíthetjük; a tapasztalat (tapasztalás, megisme­rés, gyakorlat) filozófiai értelemben a bennünk (az énben) megjelenő lehetőség (lé­­tezhetőség, elgondolhatóság, elv), valamint a lét és e létben cselekvő, tapasztalatot szerző ember (én, aki elgondolja) viszonyrendszere (el-gondol-o-m). Azáltal, hogy beleütköztem, rácsodálkoztam, fölmerült problémaként (célként), így az eszme, mint a tapasztalat létbe emelt ideája célként jelent meg, s az én tapasz­talatomat (praxist, azaz emberi gyakorlatot, megtapasztalást) követően reflektálok az elgondoltra (eszmei célra). E szerint a különböző kiindulású és hangsúlyú meg­közelítések (-► filozófiai irányzatok) vonatkozhatnak rám, mint tapasztalóra (meny­nyire az én tapasztalatom), a tapasztalatra, mint lehetséges tapasztalatra (mennyire tapasztalat és nem az én lenyomatom) és végül együtt a kettőre: a tapasztalóra és ta­pasztalatra mint az elgondolhatás (én magam elgondolhatom, megtehetem), a szel­lem egységére. (Matematikai kifejezéssel: {[(elgondol-hat)-om-]tam}, azaz elgon­dolhattam valamit, valahogy, valamiért.) A tapasztalat (a lehetőséggel élten elgondolt tett) tudás (tudat), a tevékenysé­günkben az énen kívül megjelenő, de azzal összetartozó, megvalósult, lett lehetőség (pl. mások számára is hozzáférhető produktumaiban, alkotásaiban, magatartásban: azt mondom, hogy süt a nap - hallják, válaszra késztetek vele), míg az eszme e ta­pasztalatban összegződő reflexió (’visszahajlás’, re + flexio, megfontolás, mérlege­lés, tekintetbe vétel, „tanulság”: a nap, amelyik süt, az az ismert fogalom). Ez a ref­lexió mind az énnek (céljának: válaszkiváltás), mind a létnek (mint a benne megje­lenő feladatnak: válaszolj!) az együttes lehetősége, azaz kommunikatív. Reflexió az ideák ideájára, abszolútumra, a jó és szép egységére: az én a visszaemlékezés, ráesz­­mélés révén céllá (ezt fogom mondani a nyelvi szabály alapján), a lét a részesedés (a befogadónak föl­kínált szabályismeret) révén feladattá (intencionális beszéddé) konkretizálódik. Látom, hogy süt a nap (tapasztalat), azt akarom mondani (eszme, cél, szándék), hogy „süt a nap” (reflexió), s azt mondom, hogy „süt a nap” (tapasztalás, praxis), és azért mondom (akarat), hogy „süt a nap”, mert hallani akarom a reflexiódat. Ha válaszolsz, akkor mérlegelem korábbi tapasztalatomat: azt kellett-e mondanom, hogy... (mérlegelés, értékelés), ha igen, akkor a tapasztalatom platóni érte­lemben kalosz-ka-agathosz - kalokagathia: szép és jó. A megismerés a barlangi és kintlét állapotában levő lélek (én) által lehetséges, a benti létben elva­kulva a tűz fényében táncoló ámyékképtól, majd elvakulva a kinti napfény bántó, de megtisztító (ka­­tartikus) erejétől, s e fényben eszmél rá az én a visszaemlékezés aktusában és lehetőségében az ideák­ra, annak örök és tökéletes voltára, a lét pedig a valóságból részesedő anyagiságában a kozmosz (rend, rendezett világ) egységében tárul föl, és ekképpen reflektálható. 66

Next