Ángyán József - Menyhért Zoltán: Alkalmazkodó növénytermesztés, környezet- és tájgazdálkodás (Budapest, 2004)

9. Mellékletek

A versenyképesség tekintetében a piaci helyzet külön dolog, hiszen az európai kö­zös, egységes piacon ugyanolyan feltételek között kell működni, tehát itt igazából az árképzésben nagy mozgástér nincs. A támogatási lehetőségekről azért hadd mondjam el, hogy összevetve az Európai Unió tagállamainak ökogazdálkodásra biztosított tá­mogatásait, Magyarországon lesz ettől az évtől kezdődően az első vagy az első három legmagasabb érték. Tehát ezen a területen semmilyen hátrányt nem fogunk szenved­ni, így a támogathatósági lehetőségeket figyelembe véve Magyarország ebben a tekintetben mindent meg fog tenni. A következő kérdés, amelyet Varga Géza úr tett föl, hol tartanak a szerződéses átigazolások az NAKP-ról az EU agrár-környezetvédelmi programra. Már az előttem szóló Orosz képviselő úr, ill. Vajnáné kolléganő is említette, hogy az elmúlt évben az európai uniós csatlakozás előkészítése során egy olyan rendszerjavaslat történt, hogy a gazdálkodók, akik már bent szerepeltek a Nemzeti Agrár-környezetvédelmi Prog­ramban, választhattak, hogy 2004-ben folytatják-e már megkezdett programjukat, vagy fölvállalják azt, hogy a korábban megkezdett programból kilépnek, tavaly év végén azt lezárják, és az idén induló programba fognak átjelentkezni. E tekintetben ez az átjelentkezés megtörtént. Abban az értelemben, ahogy szerin­tem a kérdező gondolja, hogy mikor történik meg ennek az átlépésnek a konkrét le­hetősége, a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv elfogadását követően, ami reményeink szerint néhány héten belül lezajlik az Európai Unió Bizottsága révén. Ennek az egyeztetési folyamatnak a végén járunk. Amennyiben ez az egyeztetés lezárul, és a tervet elfogadják, néhány hét múlva meghirdethetőek lesznek ezek a pályázatok, és ahogy szintén utalás történt már Orosz képviselő úr által, szeptemberi kezdettel az új programok el fognak indulni. Felmerült az a kérdés, amire bizonyos tekintetben politikai nyilatkozatot tett kép­viselő úr, hogy ezt a fönnmaradó kieső időszakot valamilyen formában kezelni kell. Ennek áttekintése és az erre vonatkozó szakmai javaslat előkészítése folyik. Amennyiben ez a politikai szándék megerősödik, ill. megfelelő formában artikuláló­dik, akkor azok a gazdálkodók semmiképpen nem járhatnak rosszul, ill. nem szen­vedhetnek semmilyen veszteséget, akik ezt a vállalást annak idején megtették. A következő kérdés, milyen konkrét lépéseket tett az FVM a Vásárhelyi-terv vég­rehajtása következtében eddigi megélhetési módjuk, szántóföldi gazdálkodás fel­adására és természetvédelmi gazdálkodásra átálló Tisza menti gazdák támogatására. Bíró Rita kérdése. A Vásárhelyi-tervvel kapcsolatosan nagyfokú tájhasználat-, terü­lethasználat-váltás fog megtörténni azokban a térségekben, amelyek ennek a tervnek célterületei. Szeretnék arra kitérni, hogy itt a szántóföldi gazdálkodásnak fokozott kockázata volt eddig is, hiszen azok árterületek vagy öblözetek, amelyeken az elárasztásnak nagyobb fokú a veszélye, és magában hordozza a szántóföldi gazdálko­dásnak egy ilyen jellegű, magas kockázatát. Úgy gondolom szakemberként, hogy a tájhasználatnak, ill. a területhasználatnak ezeket a szempontokat is figyelembe kell vennie, és nem kifejezetten illeszkedik egy szántóföldi gazdálkodás, különösen nem egy intenzív szántóföldi gazdálkodás a folyómenti területekhez, csak bizonyos korlátozások mellett. Ez a váltás, amely most meg fog történni, nem a természet ellen történő változás, az viszont nagyon fontos feladat, hogy azoknak a gazdálkodóknak, akiknek a területe érintett ezáltal, azokat a lehetőségeket biztosítsuk, hogy a váltást föl tudják vállalni, és alternatív megélhetést tudjanak találni. 548

Next