Székelyhidi Tamás (szerk.): Alternatív vidéki vállalkozások szervezése (Budapest, 2003)

Csepregi Tibor - Székelyhidi Tamás: Az alternatív vidéki vállalkozások kialakulásának okai, nemzetközi és hazai helyzetük

Az extenzív állattartás nehézsége hazánkban az, hogy igen nagy földterület szük­séges hozzá, a befektetések lassan térülnek meg, valamint lecsökkent az extenzív tartásra alkalmas fajták száma és egyedszáma. Az intenzív tartásnál jelentősen ki­sebb hozamú, de jobb minőségű tejtermékek és húsáruk piaca még nem alakult ki. Marketingszükségletek és -igények A termékmarketinget, termékfejlesztést önálló fejlesztési célként mindösszesen 50 kistérség jelölte meg. Ez azért meglepő, mert emellett a fejlesztési célok nagy része valamiféle termék-előállítást jelent, mely termékeket értékesíteni kell. Felmerül te­hát a kérdés, hogy miért nem jelenik meg a termeléssel közel azonos arányú igény a marketingre is. A jelenség magyarázatára kétféle elképzelés van. Az egyik szerint a kistérségek úgy vélik, hogy a marketing nem kistérségi, lokális feladat, hanem az országos po­litika dolga az árucikkek piacát megteremteni. Elképzelhető ugyanakkor az is, hogy a kistérségek az új, alternatív agrártermékektől, vállalkozásoktól várják el önmaguk menedzselését. A kereslet-kínálat törvényének szellemében a termékeik piacát is adott tényezőként kezelik. Valahogy úgy, hogy hallottam, hogy keresik, én kíná­lom, itt vagyok, gyere és vedd meg. Márpedig éppen az ilyen speciális termékek esetében fontos a célzott piacok megkeresése, a promóció és a minőségbiztosítás. Már a kistérségek által felismert marketing és termékfejlesztés igények is komoly szakmai és koordinációs feladatot jelentenek, főleg azért, mert ezeket a felismert szük­ségleteket is kevés erőforrás támasztja alá. A valóságban azonban messze intenzívebb marketingre volna szükség a kistérségekben, különösen, ha a marketing fogalmát nem szűkítjük le egyszerű reklámozásra, mint azt sok vállalkozás menedzsere teszi. A pályázatok elemzése alapján egy kifejezetten reform-orientált kép alakult ki az egész országra vonatkozóan. Szinte teljes mértékben hiányoznak a hagyományos gaz­dálkodási módok, termékek és intézményrendszerek iránti fejlesztési igények. (Ennek egyik legfőbb oka az egyik oldalról a térségekben meglévő nagyobb vállalkozások ér­dektelensége a közös tervezés folyamatára, de ugyanígy oka az is, hogy még nincs mi­nőségi térségfejlesztő menedzsergárdája az országnak, vagy még nem tudták kellően felépíteni a hitelességüket az adott térségben, hogy mindenkit megszólítsanak.) Meglátásunk szerint több tény is alátámasztja a kistérségi szint feletti harmoni­záció kialakításának szükségességét a fejlesztési célok elérésének érdekében. Egy­részt a várhatóan nagy mennyiségű, hasonló típusú (speciális, vagy alternatív me­zőgazdasági) áru értékesítése jól szervezett marketinget és minőségellenőrzést tesz szükségessé. Ez jelen esetben különösen fontos, mert az alternatív termékeknek nincs még kialakult piaca Magyarországon. Másrészt a térképi megjelenítés egyér­telműen megmutatta, hogy a fejlesztési irányok területileg csoportosan helyezked­nek el, ami megkönnyíti, és racionálissá teszi a területi harmonizációt. Nem tud a piacon megmaradni annyi kisüzem, mint amekkora igényt megjelöltek, egymás konkurenciáját fogják létrehozni a beszállítói és a kereskedelmi oldalon. A programok elkészítésekor nem készült egy táblázat az FVM (megrendelő) ré­széről, amiben a különböző fogalmak és célcsoportok kerültek volna meghatározás­ra. így igen sok átfedés és nehezen értékelhető fejlesztési igény került megjelölésre a kistérségi programokban. 76

Next