Nagy Adrián - Nábrádi András (szerk.): Farmgazdálkodás (Budapest, 2011)

8. Kormosné Koch Krisztina: Az ökológiai gazdálkodás Magyarországon

Az állattartás csekély mértékűnek mondható, még a növénytermesztéshez képest is, közel 6 hektárra jut egy állategység. Az összes állatállomány 75%-a szarvasmarha. Amennyiben ehhez hozzászámítjuk a közel 1000 számosállat bivalyállományt, amely az összes állomány 4,2%-a, a kérődzők teszik ki a teljes „öko” állategység mennyiség mintegy 80%-át. Ennek az állatállománynak túlnyomó része a nemzeti parkokban él, a lakosság részére biohúst csak elenyészően kis mennyiségben értékesítenek (SOLTI, 2011). Az abrakfogyasztó állatfajok tartása, a jó piaci adottságokkal bíró biogabona miatt nem elterjedt. Az állattenyésztés alacsony volumenéből adódóan kevés az ökológiai eredetű trágya, ame­lyet jelenleg extenzív tartású állatállománytól származó trágyával pótolnak. Egyre többen használnak genetikailag nem módosított mikroorganizmusokat tartalmazó baktérium-trágyá­kat, engedélyezett ipari melléktermékeket (például vinaszt, különböző komposztokat stb.) va­lamint kőzetőrleményeket. 8.3. A biotermékek fogyasztói piaca Magyarországon A biotermék fogyasztása erőteljesen növekszik szerte a fejlett világban, a forgalom 1997-ben még 12 millió USD értéket ért el a világon, 2006-ban pedig már 40 milliárd USD értéket kép­viselt (ORGANIC MONITOR, 2006). A 2007-2008. években az európai fogyasztás robba­násszerűen nőtt, több EU tagországban a biotermékek fogyasztásának növekedése 10-30% között alakult. Számos közvélemény kutatás, felmérés vizsgálja a vásárlók választásának okát, a bioélelmiszerekkel kapcsolatos leggyakoribb válaszok a következők, nem feltétlenül ebben a sorrendben: • „egészséges”, ebbe beleértik az értékes alkotókban való gazdagságot, de azt is, hogy növényvédő szer-, gyógyszer maradékokat, adalékanyagokat nem tartalmaznak; • „természet- és környezetbarát”; • „GMO-mentes”, amely azt jelenti, hogy sem genetikailag módosított mikrobákat, növé­nyeket, állatokat, sem ilyenek által termelt anyagokat nem tartalmaznak; • „az állatokat jól tartják”, azaz nem ketrecben, nem kötötten, hanem legelőn, faji igénye­iknek megfelelően; • „ízletes”; • „hatásuk kedvező a társadalomra” nem okoz társadalmi szinten máshol elszámolt kiadá­sokat, munkát ad a vidéknek stb.; • „fenntartható”, amely az előzők teljes ötvözete (ROSZIK, 2011). Magyarország az európai ökotermék forgalomhoz csupán elenyésző mértékben járul hoz­zá kb. 40-42 millió eurós (mintegy 45 millió USD) részesedésével. Ez az összeg az országos élelmiszerpiaci forgalomnak kevesebb, mint 1%-át teszi ki. A hazai ökoélelmiszer-fogyasztás szintje még alacsonyabb, a teljes élelmiszerfogyasztás értékének mindössze 0,005%-a (OSZOLI, 2002b). Az ökológiai módon előállított élelmiszerek alacsony szintű fogyasztása arra enged követ­keztetni, hogy a hazai fogyasztók száma kevés. A jövőben hazánkban is a fogyasztás növeke­désével számolhatunk, azonban várhatóan ezek a termékek soha sem válnak majd tömegcik­ké, hanem bizonyos piaci rések (niche) elvárásait teljesítik (LAKNER-SARUDI, 2004). A biotermékek fogyasztását leginkább az akadályozza, hogy a „hagyományos” termékekhez képest mintegy 35^10%-kal magasabb a fogyasztói áruk. Ugyancsak hátráltatja a piac bővülését, hogy a fogyasztók nem rendelkeznek pontos információval az ökológiai gazdálko­dásról, nincsenek tisztában azzal, hogy a biotermékek valójában miben különböznek a „ha­gyományos” élelmiszeripari termékektől. A fogyasztók gyakran téves információkkal rendel­keznek a biotermékek minőségét tekintve, melyet a „bio” elnevezéssel kapcsolatos termelői, illetve forgalmazói visszaélések is tápláltak az elmúlt évek során. Mindezek ellenére, a fogyasztás kismértékű növekedése már néhány éve megfigyelhető, ennek eredményeként pedig bővül a minősített biotermékeket forgalmazó üzletek száma. 164

Next