Gerse László (szerk.): Híres galériák és aukciósházak (Budapest, 2008)

Kortárs képzőművészet

CSÚCSTECHNOLÓGIA A MŰVÉSZETTÖRTÉNET SZOLGÁLATÁBAN л Szubjektív értékítélet megerősítése vagy cáfolata Munkácsy Mihály művei alapján MumXvLC,)u festészete egyedülálló a magyar képzőművészetben, bár művészete a mai napig sok kérdést vet fel. Munkácsy alkotás||j§kdlgftélése korszakonként változott, és változik ma is. Hogy ki az igazi Munkácsy, arról még ma is folynak viták. Nem telik el ёцщ^^Гпе bukkanna egy eddig ismeretlen Munkácsy festmény vagy neki tulajdonított rajz. A festmények eredetiségé­nek megítélése viszont nem kizárólag a művészettörténész dolga. A szubjektív szemmel ellenőrzött ecsetkezelés, a festés módszere vagy a hordozóanyag tipizálása nem jelent 100%-os biztonságot egy kép festőjének meghatározásánál. Hogy Munkácsy teljes életművet feldolgozzuk, és átfogó rendszerbe foglaljuk, új és komplex vizsgálati módszereket alkalmazunk, mely vizsgálati módszerekkel nyert eredmények sok nyitott kérdést tisztázhatnak tudományos bizonyossággal. DIGITÁLIS KÓD- DIGITÁLIS ERŐD A műtárgy eredeti jellegét az alkotó kézjegyét tükröző ecsetvonások, színek és formák adják meg. A 3 dimenziós ujjlenyomat egy a festmények és szobrok beazonosítására kifejlesztett eljárás, melynek lényege megegyezik a bűnügyi gyakorlatban elterjedt egyedi ujjlenyomatok rög­zítésével. Áz eljárás elve, hogy a műtárgy egyedi tulajdon­ságát rögzítjük 3 dimenziós modellként. Az így készült digitális modell tökéletes adatrögzítése az eredeti tárgynak, a gép a 2 dimenziós hagyományos fotográfiákkal szemben torzításmentes adatot hoz létre. A térben, vagyis számítógépben megforgatható a digitalizált 3 dimenziós másolat; lemérhető, a tökéletesen rögzített színadat elemezhető. A digitalizált műtárgy felbontása 5 mikron, vagyis a milliméter töredék része. A kép 3 dimenziós szkennelése után vizsgálható a hordozó felület rongálódása, vetemedése. Az esetlegesen restaurált részek Z irányú kiterjedése sokat elárul a javításról. Ezzel a módszerrel leellenőrizhető egy restaurálási folyamat, vagy elvégezhetjük egy eltűnt műtárgy újra azonosítását. A 3 dimenziós felületi szkenneléssel bevizsgált műtárgyak hamisíthatat-lanok. A vizsgálat megismétlése után azonnal kiderül, hogy az eredetileg felvett „ujjlenyomattal" megegyezik-e a kontroli­­vizsgálat eredménye. A BITUMEN ALATT... MUNKÁCSY MIHÁLY: ISZÁKOS (vázlat) 1. : 3 dimenziós szkennelési területek megjelenítése 2. : 3 dimenziós rétegek színbeli elkülönítése 3. : 3 dimenziós felületháló a kép éléről 4. : aláírás 3 dimenziós megjelenése 5. : testmodell színadat nélkül, a csíkok a fatábla, vagyis a hordozóanyag évgyűrűi A Munkácsy képek egyik legnagyobb kérdése, hogy van-e ellenszer a bitumen káros hatására? Vajon 50 vagy 100 év múlva mi látszik majd Munkácsy Mihály realista korszakában készült képeiből? Végleg eltűnik a „Műteremben" vagy a „Tépéscsinálók" című festmény és csak a matt fekete „szurok" marad? 1960-as években az egyik legelterjedtebb festési módszer az volt, mikor a bitument festőszerként, vagyis hígítóként, vagy egyfajta alapozó­szerként alkalmazták. A bitumen egyik alaptulajdonsága, hogy sosem köt meg, vagyis„sűrű folyadék"tulajdonságokkal rendelkezik. Néhány évvel a festmény elkészítése után a bitumen réteg megmozdul. A bitumenréteg felett elhelyezett pigmentek (vagyis az olajfesték, vagyis a képréteg maga) elkezdenek besüllyedni a bitumenbe. A képek nagy része így egyre sötétebbé válik, csak a világos színek maradnak láthatóak, melyek hígításánál csak kis mennyiségben használtak bitument. A második része az új festményvizsgálati módszernek egy olyan új eljárást mutat be, mely segít alálátni a sötét bitumennek. Ez az újfajta 3 dimenziós szkenner (TONDO&BREUCKMANN fejlesztés) egy speciális fénynyalábot használ a bitumenréteg alatti rejtett részek felderítésére. Az új gép prototípusának tesztelése közben bukkan­tunk rá egy szabad szemmel nem látható aláírásra, mely a bemutatott kép jobb alsó sarkában helyezkedik el. A fehérfényű 3dimenziós szkenneléssel gyűjtött adatból kivonva a multi-spektrumú szkennerrel készített adatot megkaptuk az aláírás 3 dimenziós kiterjedését, vagyis az ecsetnyom vastagságát. De vajon mit rejtenek a „Siralom ház", vagy a „Zálogház" című képek a jövőbeli kutatóknak? vizsgált terület 1.: jobb alsó sarok fehérfényű 3D szkennerrel 2.: jobb alsó sarok multispektrumu 3D szkennerrel 3.: 3D modellek kivonatából létrejött 3D adat. Naranccsal látszik a rejtőzködő aláírás. Térbeli kiemelkedése 20 mikron

Next