Juhász Márta Klára - Kaposi József - Szőke-Milinte Enikő (szerk.): Változások a pedagógiában - A pedagógia változása (Budapest, 2020)

A természettudományos műveltség alakulásnak támogatása - Horváth Katalin: Őrségi terepgyakorlatoknál alkalmazott projektoktatás hatékonyságának vizsgálata a gimnáziumi korosztály tehetséggondozása során

ÉRTÉK-E A TÁJ? A kontroll csoportnál a válaszadók 10%-a nem tekinti értéknek. Pozitív eredmény, hogy az első mérésben a minta egy ötöde gondolta úgy, hogy építmény nem lehet a táj része, a második mérésnél 7%. A levegő, mint abiotikus környezeti tényező, optimális összetételé­nek fenntartása érdekében, a szennyezést gátló, preventív tevékenységek feltárása volt a cél (10—11. ábra). A terep gyakorlati csoport környezettudatos magatartása, a légkör, élet szempontjából optimális állapotának fenntartása érdekében, három év viszonylatában fejlődést mutatott, a kontroll csoport eredményeit meghaladták. A vizsgálatunk kiemelt eredményeként, a tanulók több, mint fele a tömegközlekedést veszi igénybe. Hulladékok csökkentésének módjaként, a komposztálás fontossága, a válaszokban 9%-os növekedést jelentett a 2010-es vizsgálati eredményhez képest. A kontroll csoportnál a 2010- ben végzett vizsgálat 32%-os értéke, 21%-ra csökkent. Klímaváltozással kapcsolatos ismere­teikre következtet az észszerű fűtés jelölése. Tudják, hogy elsődleges ok a fosszilis tüzelőanya­gok elégetése, a szén-dioxid kibocsájtás. Ez az ismeret, csupán egy verbális beépülés, mivel 2010. ÉRTÉK-E A TÁJ? 2013. 8—9. ábra. Terepgyakorlati és kontroll csoport válaszainak megoszlása Forrás: Saját szerkesztés LÉGSZENNYEZÉS MÉRSÉKLÉSÉNEK MÓDJAI TEREPGYAKORLATI CSOPORT­­ 2010 -2013 LÉGSZENNYEZÉS MÉRSÉKLÉSÉNEK MÓDJAI KONTROLLCSOPORT ■2010 "2013 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 5­0% tömegközlekedés komposztálás észszerű fűtés jelentéktelen az emisszió 10—11. ábra. Terepgyakorlati és kontroll csoport válaszainak megoszlása Forrás: Saját szerkesztés 289

Next