Juhász Márta Klára - Kaposi József - Szőke-Milinte Enikő (szerk.): Változások a pedagógiában - A pedagógia változása (Budapest, 2020)
A természettudományos műveltség alakulásnak támogatása - Horváth Katalin: Őrségi terepgyakorlatoknál alkalmazott projektoktatás hatékonyságának vizsgálata a gimnáziumi korosztály tehetséggondozása során
4. Globális és lokális környezeti problémák vizsgálata A vizsgálat célja a környezet állapotáért érzett felelősség létének, mélységének feltárása, és az egyén aktív közreműködésének, célirányos cselekedeteinek megismerése (2—3. ábra). Pearson-féle 22 próba alkalmazása során az összehasonlító vizsgálat feltárta, hogy a kérdésre adott válaszok vonatkozásában a terepgyakorlati csoport két mérése között szignifikáns különbség van. Igazolódott, hogy a terepei vizsgálatok során a személyes tapasztalatszerzés beépül a környezeti attitűdökbe, megalapozva a környezettudatos, cselekvő magatartást. Kiemelkedő eredmény, hogy a gimnazisták terepgyakorlati vizsgálataik által, eljutottak arra a szintre, hogy a környezeti felelősség kialakulását nem az életszínvonal emelkedésében, hanem a közoktatásban, a környezetvédelem tantárgyi bevezetésében látják. Második vizsgálatban megjelentek egyéb javaslatok is. A kontroll csoportnál is látható változás a környezetvédelem tantárgyi bevezetésében. Az életszínvonal emelkedését és a környezet állapotának megőrzése érdekében végzett tevékenységet, azonos arányban látják a környezeti felelősség kialakulásának megoldásaként. Három év elteltével válaszaikban nincs szignifikáns különbség. A környezeti attitűd érzelmi viszonyulásának feltárását vizsgálta a biogazdálkodás célját megfogalmazó kérdés (4—5. ábra). Mindkét csoportban súlyozottan az élelmiszerbiztonsági célt jelölték meg. Az első mérés során ökológiai előtanulmányaik nem voltak. Jó megérzést sugallt, hogy a vegyszermentes gazdálkodást ismerve tudták, hogy ennek a technológiának nincs környezetterhelő hatása. A két csoport között nincs szignifikáns különbség. A terepgyakorlati csoport közül 59% jelölte meg a biotechnológia, ökológiai szempontból kiemelt jelentőségét. A kontroll csoportnál is volt 7%-os növekedés a három évvel ezelőtti méréshez képest, de ott az élelmiszerbiztonsági cél átlaga növekedett, továbbra is ez maradt a kiemelt válasz. 60% 50% 40% 30% 20% 10% 30% környezet védelmi tantárgyi bevezetése ■2010 «2013 HOGYAN ALAKUL KI A KÖRNYEZETI FELELŐSSÉG? TEREPGYAKORLATI CSOPORT életszínvonal emelkedés 50% 40% 30% 20% 10% 40% 44% HOGYAN ALAKUL KI A KÖRNYEZETI FELELŐSSÉG? KONTROLL CSOPORT 2010 "2013 környezetvédelmi életszínvonal közös,önkéntes tantárgyi emelkedés tevékenység bevezetése egyéb javaslat közös önkéntes egyéb javaslat tevékenység 2—3. ábra. Terepgyakorlati és kontroll csoport válaszai a környezeti felelősség kialakulásáról Forrás: Saját szerkesztés 287