Kaposi József - Szőke-Milinte Enikő (szerk.): Pedagógiai változások – a változás pedagógiája (Budapest, 2019)

Magyar és idegen nyelvek - Parapatics Andrea: Változások az anyanyelv-pedagógiában? Adalékok a nyelvjárási háttér és az iskola kapcsolatának vizsgálatához

196 nék lett (vö. a kieső l nyújtó hatásával), az illatívuszi -bA pedig olykor (tévesen) -n végződést kap (kerül középpontban, Anikában szerelmes). Végül: a hibázástól való félelem befolyásolta azt a 15 éves diáklányt is, aki Shakespeare drámájából felolvasva következetesen e hangokkal ejtette a fordításban ö -vel írt, váltakozást mutató szavakat ( föl > fel stb.), szemben azzal a 16 éves tanulóval, aki viszont az e -vel diktált felesleges szót fölösleges alakban jegyezte le füzetébe. 2. ábra. A -bAn helyviszonyrag illatívuszi alakban 3. ábra. A nákolás egy példája érettségi dolgozatban A bemutatott jelenségek a digitális írásbeliségben is előfordulnak, sőt a digitális kommu­nikáció a maga szinkronitásával és gyorsaságával még inkább motiválja az egyébként szóban jellemző regionalizmusok megjelenését. A terjedelmi korlátokra való tekintettel ezt csupán két (4–5.) ábrával szemléltetem. 4. ábra. Intervokális nyújtás a közösségi média üzenőfalán 5. ábra. Az álldogálni egy alakváltozata privát digitális beszélgetésben

Next