Kaposi József - Szőke-Milinte Enikő (szerk.): Pedagógiai változások – a változás pedagógiája (Budapest, 2019)

Pedagógiai alapkérdések - Várszegi Tibor: „Én a tudásnak teszek panaszt” útjelző az organikus pedagógia felé

129 lomra, amely a Teljessel szemben pusztán egy dolog tulajdonságainak, külalakjának a szépsé­geire utal. Ugyanígy áll szemben egymással például a Kant által bevezetett értelem (Verstand) és ész (Vernunft) fogalmainak megkülönböztetése, más magyar kifejezésekkel élve az értelem, mint tudás, szemben az ésszel mint ismerettel: amíg az előbbi ontológiai, addig az utóbbi ismeretelméleti kategória. Az ember büszke arra, hogy szabad akarata van, és a szabadságát is ekként határozza meg, pedig ez pusztán egy egydimenziós szemlélet következménye. A Teremtés rendjében ugyanis hierarchia van, amelyben a magasabb helyen lévők az alattuk levőket szolgálják, legfölül a Teremtés teljességét szolgáló Jóistennel. József Attila Teljességre, az ő szóhasználatában a mindenségre utaló értelem, illetve tudás szavai is ezek alapján érthetőek meg: „Én túllépek e mai kocsmán, / Az értelemig, és tovább. [...] Én a tudásnak teszek panaszt.” Petőfi két létösszegző fogalma, a „Szabadság, Szerelem” , akkor érthető meg, ha Szabadságot elkülönítjük az egydimenziós jelentéskörű szabadosságtól. József Attila ars poeticáját összefoglaló verssorai pedig ugyanazt az utat nyitják meg, amelyet az egydimenziós ember mára elfelejtett: „Én mondom, még nem nagy az ember, / De képzeli, hát szertelen. / Kísérje két szülője szemmel, / a Szellem és a Szerelem”. Felhasznált irodalom Barlow, John Perry 1996. A Declaration of the Independence of Cyberspace. https://web.ar­chive.org/web/20131023143120/https://projects.eff.org/~barlow/Declaration-Final.html Dr. Bartha Tibor (szerk.) 1993. Keresztény Bibliai Lexikon , Magyarországi Református Egy ­ház Kálvin János Kiadója, Budapest. https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-keresz­tyen-bibliai-lexikon-C97B2/b-C9942/bibliaforditas-C99EA/ Habermas, Jürgen 1993. Egy befejezetlen projektum – a modern kor és A metafizika utáni gondolkodás motívumai In Bujalos István (szerk). 1993. A posztmodern állapot. Jürgen Habermas, Jean-Francois Lyotard, Richard Rorty tanulmányai. Századvég Könyvkiadó, Bu ­dapest. Hámori József 2016. A kézírás személyiségfejlesztő hatása. Új Köznevelés. 2016/2. https:// folyoiratok.ofi.hu/uj-kozneveles/a-keziras-szemelyisegfejleszto-hatasa Heidegger, Martin 1989. Lét és idő, Gondolat Könyvkiadó, Budapest. Heidegger, Martin 1994. Az Igazság lényegéről. In: Martin Heidegger. Martin 1994. „... Költőien lakozik az ember...” Válogatott írások. T-Twins / Pompeji, Budapest, Szeged. Heidegger, Martin 1995. Bevezetés a metafizikába. Ikon Kiadó, Budapest. Marcuse, Herbert 1990. Az egydimenziós ember . Kossuth Könyvkiadó, Budapest. Saint Exupery, Antoine de 1983. Citadella . Szent István Kiadó, Budapest. Várszegi Tibor 2005. Az ittlét öröme. Balassi Könyvkiadó, Budapest.

Next