Radics László: Ökológiai gazdálkodás. Általános kérdések, növénytermesztés, állattenyésztés (Budapest, 2001)

1. Az ökológiai gazdálkodás általános kérdései - 1.1. Az ökológiai gazdálkodás fogalma, helyzete a világon, Európában és hazánkban

1.1.5. A piaci lehetőségek Az ITC (International Trade Center - Nemzetközi Kereskedelmi Központ) 1999-es tanul­mánya szerint a biotermékek kereskedelme a világ élelmiszer-forgalmának jelentős té­nyezőjévé vált. Nincs még egy olyan piaci szegmens, amely hasonló intenzitással fejlőd­ne. Az „Organic Food and Bevereges - World Supply and Major European Markets” cí­mű tanulmány szerint a legnagyobb felvevő piac az USA, Európa és Japán. Ezekben az országokban a piac volumene 1997-ben 11 milliárd US $, amely 2000-re valószinűleg 20 milliárd US $-ra nő (4. táblázat). A FAO becslése szerint, pl. Japánban és Szingapúrban évi 20%-os növekedés valószínűsíthető. 4. táblázat. Az ökológiai termékek nemzetközi piaci helyzete 1997-ben Ország Kiskereskedelmi forgalom (millió US $-ban) Összes élelmiszer-forgalom (%-ban) Várt növekedés (%-ban) Előrejelzés 2000 (millió US $) Németország 1800 1,2 10 2500 Olaszország 750 0,6 20 1100 Franciaország 720 0,5 20-25 1250 Belgium 620 — _ Nagy-Britannia 450 0,4 25-30 900 Svájc 350 2 20-30 700 Hollandia 350 1 15-20 600 Spanyolország 320 _ _ _ Dánia 300 2,5 30—40 600 Finnország 260 _ _ _ Ausztria 225 2 15 400 Svédország 110 0,6 30-40 400 Európa 6255 _ _ 8450 USA 4200 1,25 15-20 8000 Japán 1200 _ _ 2500 Óceánia 150 _ _ Összesen 11 805--18 950 Az ITC tanulmány szerint a középtávú éves növekedés 5%-tól 40%-ig prognosztizál­ható. A legnagyobb piacok átlagában 10%-os növekedési ütemmel számolhatunk. A fejlődő országoknak jó lehetőséget kínál az export növelésére kávéból, teából, ka­kaóból, fűszerekből, tropikus gyümölcsökből, zöldségekből és citrusfélékből az ökopia­cok fejlődése az USA-ban, ill. Európában. Számos esetben azokból a termékekből is jelentős exportra lehet számítani, amelyek ter­mesztése folyik a célországokban, ugyanis a termelés itt nem tud lépést tartani az igényekkel. Az előbb említett piaci fejlemények számos multinacionális cég figyelmét is felkeltet­ték, így az utóbbi időben, pl. Me Donald’s, a Danone, a Lufthansa, a Swiss Air nyitott a biotermékek felé. Néhány cég, mint pl. a Nestle, a Novartis már megalapozta az egész­séges élelmiszerek termelésében való részvételt. Erre a tendenciára a közeljövőben szá­mítani lehet, miután a nagy áruházláncok egyre inkább a biotermékek felé fordulnak. A piac fejlődését elősegíti az innovációs hullám, amely a feldolgozás és csomagolás terén indult meg. Ezek általában jelentős állami támogatásban részesülnek. 22

Next