Radics László: Ökológiai gazdálkodás. Általános kérdések, növénytermesztés, állattenyésztés (Budapest, 2001)

1. Az ökológiai gazdálkodás általános kérdései - 1.1. Az ökológiai gazdálkodás fogalma, helyzete a világon, Európában és hazánkban

A mezőgazdasági beruházásoknál például a természeti környezet védelme az egészség­­ügyi és az állatvédelmi szempontokkal együtt a prioritások között szerepel, sőt ezen a té­ren bizonyos minimális normák betartása valamennyi beruházási támogatás alapfeltétele. (Az utóbbi megszorítás a fiatal farmerek pályakezdő támogatásánál is érvényesül.) A környezetvédelmi szempontok, illetve az azokat figyelembe vevő kötelezettségek ösztönzése, támogatása a kedvezőtlen adottságú térségekre, illetve a környezetvédelmi szempontú tilalmakkal terhelt területekre vonatkozó rendelkezéseknél is megjelennek. A mezőgazdasági tennékek feldolgozottsági színvonalának és marketingjének javítá­sát célzó támogatások elnyerése szempontjából a pozitív környezeti hatás szintén a prio­ritások közé tartozik. Az új rendelet értelmében az agrár-kömyezetvédelmi szerződések keretében egynyári növények esetében 600, egyes évelő növényeknél 900, míg egyéb földhasználat esetén 450 EURO a hektáronként kifizethető támogatási összeg felső határa. Az ökológiai gazdálkodás támogatása hazánkban. Hazánkban az agrártámogatási rendszer szerkezeti és pénzügyi értelemben összeomlott a 90-es évek elején. A hosszas és sokoldalú szakmai, valamint társadalmi-politikai viták eredményeként 1997-ben megszü­letett az Agrártörvény (1997. évi CXIV. tv. az agrárgazdaság fejlesztéséről), mely körvo­nalazta a kialakítandó agrártámogatási rendszer szerkezetét is. E jogszabály képezte az alapját az agrártámogatások igényvételének általános feltételeiről szóló 1997. évi kor­mányrendeletnek (273/1997. évi kormányrendelet). Az 1998. évi kormányváltást követően lényeges belső súlyponti eltolódások következtek be az agrártámogatási rendszerben, de maga a szerkezet lényegében időtállónak bizonyult. Az évi konkrét támogatási célkitűzéseket, a támogatások igénybevételének feltételeit és mértékét a szaktárca miniszterének rendelete tartalmazza. A biogazdálkodásra való áttérés támogatását először 1997-ben igényelhették a gazdál­kodók. A minisztériumi rendeletben a következőket olvashattuk: „... támogatást vehet igénybe az az igénylő, aki (amely) az EU Tanácsának 2092/91. EGK számú rendelete sze­rint megállapított termelési szabályok alkalmazásával szerződés alapján növényi ter­mékelőállítást folytat az átállást követően legalább három éven keresztül, vagy bioter­melésre alkalmas toleráns és rezisztens fajta előállítását, biotermelési módszerek, techno­lógiák kidolgozását végzi” (MÉÉ, 1997:65). A 6. táblázat áttekintést nyújt a maximum három évi átállási időszak alatti kedvezmé­nyek irányultságáról és mértékéről. 1999-től lényeges változás, hogy a támogatások döntő többsége feltételeként előírt regisztrációs kötelezettség a biogazdálkodásra is vo­natkozik. A 2000. évi agrártámogatási rendszer elé a biotermelők nagy várakozással tekintettek. 1999 őszén ugyanis megjelent az a kormányhatározat, amely a Nemzeti Agrár-kömyezet­védelmi Program (NAKP) bevezetéséhez szükséges intézkedéseket tartalmazta (Határo­zatok Tára, 1999). A 2000. január 1-jén hatályba lépő NAKP támogatási forrásainak ér­dekében és az EU előcsatlakozási támogatás (SAPARD) társfinanszírozást igényel. A NAKP a környezetkímélő, a természet és a táj megőrzését szolgáló mezőgazdasági termelési módszerek támogatását kívánja elősegíteni. A program szemléletében és priori­tásaiban messzemenően épít a 2078/92 EGK Tanácsi Rendelet előírásaira, agrár-kömye­zetvédelmi intézkedéseit pedig döntő módon célprogramok formájában fogalmazza meg. Acélprogramok a következők (Határozatok Tára, 1999:387):- agrár-környezetgazdálkodási alapprogram,- integrált gazdálkodási célprogram, 30

Next