Szőke-Milinte Enikő (szerk.): Pedagógiai küldetés - a küldetés pedagógiája. Tanulmányok a katolikus pedagógusképzésről és pedagógiáról (Budapest, 2018)

Tompa Zsófia: (Köz)nevelés és növekedés – poézis és pedagógia

162 Úgy reméljük, hogy az a kétirányú kötelék, mely egyrészt jelenlegi munkahelyükhöz (iskolá­jukhoz), másrészt egykori egyetemükhöz fűzi az öregdiák pedagógusokat, biztos alapja lehet egy hosszú távú mentortanári kapcsolatrendszernek.28 Hiszen – Kölcsey szavaival élve: „Nincs szebb kora az emberiségnek, mint az első ifjúság évei. Azon láncok, melyek akkor köttetnek, nem szakadnak el örökké, mert nem a világban kerestünk még akkor barátokat, hanem barátainkban leltük fel az egész világot.” 2.2. Partner(intézmény)ek a (köz)nevelésben „Mondok egy példát: épp most rendezem sajtó alá pedagógiai regényét [Karácsony Sán­dorét], a Holdbeli diákéletet, ez nagyon érdekes mű. Elmondja, hogy egy kamasz fiú keresi, hol is lehetne rendes iskolát találni, s a valóság elől az álmok világába menekül: a Holdban talán, ott alkotja meg hát először képzeletben. Debreceni diákélményeivel kezdi, aztán elmeséli, hogy csalódott a felnőttekben, a barátaiban, és végül odáig jut, hogy elképzeli, miképp lehetne jobb iskolát csinálni. És ebben a holdbeli jobb iskolá­ban is van tanár és diák, felnőtt és ifjú között egy fal, ami átlátszó ugyan, de megvál­toztatja a valóságot. A tanár úgy látja, hogy a diák fertelmesen viselkedik, a diák úgy látja, hogy a tanár ok nélkül haragszik, és unalmas, és amikor végre »likat« csinálnak a falon, és elkezdenek közlekedni, akkor azt mondja a holdbeli tanárnak a holdbeli diák, hogy: unjuk a latint, tanár úr, kérem. És ezt meg lehet mondani. Hát miért unjátok? Mert nincs semmi közünk hozzá. De hát ne unjátok, most vettük a Vulpes et ciconiá-t, a Róka és a gólyát, nem veszed észre, hogy rólunk van szó? Neked nem jó az az étel, ahogy én feltálalom neked a latint, nekem az nem jó, ahogy te feltálalod nekem az érdektelenségedet, ahogy a rókának meg a gólyának sem jó, amit a másik ad. Értsünk szót hát, mert csak így lakhatunk jól mindketten.” 29 Karácsony Sándor találó képe a tanár és a diákok közötti átlátszó, de a valóságot megváltoz ­tató falról – melyen át utat kell találniuk egymáshoz – talán a köznevelési és a felsőoktatási intézmények közötti kapcsolatokra is alkalmazható. Ezekben a kapcsolatokban két világ áll szemközt egymással, és az intézményeknek bőséges feladatuk van „házon belül” is: első ráné­zésre tehát alig lehet találkozási, kapcsolódási pont közöttük azon a nyilvánvaló tényen kívül, hogy a középiskolás diákok jelentős része néhány év múlva valamelyik felsőoktatási intéz­mény hallgatója lesz. Ez a tény azonban sok kapcsolati szál felvételére és ápolására ad lehetősé­get, és esélyt teremt arra is, hogy a pedagógusok és az egyetemi oktatók egymás munkáját tá­mogassák, segítsék, kiegészítsék. Ezzel a szándékkal kötöttünk partnerintézményi szerződést tizenhat gimnáziummal, amelyek pedagógusait és diákjait igyekszünk kiemelt figyelemben 28 Az első pázmányos alumni-mentortanári találkozót 2018 tavaszán rendezzük. 29 Heltai Miklós ny. gimnáziumigazgató Karácsony Sándor pedagógiájáról szóló szavainak forrása: Lélektől lélekig: Kará­csony Sándor pedagógiája, http://www.tani-tani.info/lelektol_lelekig (Utolsó megtekintés: 2018. 03. 04.)

Next