Schindler, Mathias: Vállalkozásvezetés a mezőgazdaságban (2000)

Mit jelent a „vállalkozásvezetés”?

3. Mit jelent a „vállalkozásvezetés”? A vállalkozásvezetés egy vállalkozás célorien­tált kialakítását jelenti, amelynek folyamán a vállalkozáson kívül és belül változó feltételek miatt, a kívánt végeredmény érdekében szük­séges a folyamatok tartós beállítása. A vállalkozásvezetés fogalma és tartalma A vezetés fogalma. A vezetés egyrészt intéz­ményes jellegű, ami­kor a vezetés, mint egység célzottan be­folyásolja a „vállal­kozás” intézményé­nek magatartását („a vállalkozás vezeté­se”). Másrészt a vál­lalkozásvezetésnek személyes karaktere is van. Ebben az esetben a vezetés be­folyásolja a munka­társak viselkedését („vezetés a vállalko­záson belül”). A következőkben a vállalkozásvezetés tartalmát tanulmányozzuk. Ezen belül három dimenzió különböztethető meg:- a normatív,- a stratégiai és- az operatív dimenzió. A normatív vállalkozásvezetés. Közép­pontjában a vállalkozásfilozófia áll, amely a vállalkozó értékrendszeréből és alapbeállí­tottságából adódik. A vállalkozásfilozófia visz­­szatükrözi az egész vállalkozáspolitikát:-a vállalkozás alapelveiben (pl. hagyo­mányos vagy alternativ földművelés), -az etikai elvekben (pl. állattartási for­mák) és- a vállalkozás céljaiban (lásd 4. fejezet). A stratégiai vállalkozásvezetés. Hosszú távon magába foglalja a különböző módozatok irányított cselekvési programjait, amelyek a normatív előírások megvalósítását szolgálják. Elsősorban a következőkről van szó:- a jövőbeli lehetőségek felismerése (pl. termelési, értékesítési és pénzügyi stra­tégiák), amelyek a vállalkozás fennma­radásának előfeltételei és- ezeknek a lehetőségeknek a kihasználá­sához feltétlenül szükséges előfeltéte­lek megteremtése (pl. a vetésforgó, a tenyésztési program megtervezése, ér­tékesítési és pénzpiaci lemzések).- A stratégiai vállalkozásvezetés vizsgá­lódási szintje mindig az összvállalkozás hosszú távú irányultsága. ifiM Normatív dimenzió Г stratégiai dimenzió Operatív » i 3

Next