Augusztin Imre: Nevelő kézimunka. Tanítóképző-intézeti növendékek, tanítók és szülők számára 2. rész (Budapest, 1904)

Bevezető sorok

BEVEZETŐ SOROK. Az agyagmintázás egyik nagyon fontos és kedves ága a nevelő kézimunkának. Nem régóta. Volt idő, amikor nem sokat törőd­tek vele, sőt amikor egészen elhanyagolták. Fölkarolása újabb keletű. Magam azóta ismerem, mióta kézimunkával kezdtem foglalkozni. Őszintén megvallom, nem tetszett a kézimunka ezen ága, nem tet­szett azért, mert úgy véltem, hogy a piszkos agyaggal való babrálás nem felel meg a kézimunka követelményeinek. Azután azt is találtam, hogy nincsen kiforrott tanmenete ; hívei közül az egyik mértani tes­tekre építette rendszerét, a másik a gyermek játékszereit akarta készíttetni, a harmadik históriai tárgyakat részesített előnyben, a negyedik pedig egészen rendszertelenül haladt. Abban a tudatban éltem tehát, hogy a kézimunkatanítás ezen ága nem való népiskolába. Egyszer azonban alkalmam volt Hertel Ferenc zwickaui tanító tanítását meghallgatni és mintasorozatát megszemlélni. Figyelemmel hallgattam, egészen magával ragadott! Tetszett nekem az a gondolat, hogy ő sajátszerű agyagmintázásával az összes érzékszerveit képezi, hogy tanítását szorosan összeköti a rajzzal és hogy a beszéd-értelem­­gyakorlatok helyesebb anyagát nyújtja s emellett a mértani és a termé­szetrajzot is támogatja. Ez az igazi, ily tanítás mellett valósul meg Pestalozzi Szemlélet és Művészet ABC-je. Elhatároztam magamban, hogy tüzetesebben fogok a kézimunka ezen ágával, különösen a látott iránnyal foglalkozni. Evégből megvettem Hertel alább idé­zett munkáját, melyben szerző leteszi azon elveket, melyekre az agyagmintázást építeni kell. Ennél alaposabb, szebb munka e nemben nincs, kár, hogy nem teljes (csak a golyó- és tojásalakú tárgyakat tartalmazza). Az egyik fejezetet abból vettem át, de azért az egészet is nagy hasznomra forgattam, mert irányított munkám megírásában. Munkám elsősorban utat és módot akar nyújtani a szemléleti oktatás anyagának helyes megválasztásához, pontos alaki képzetekre törekszik és minthogy az ember nemcsak megismerő, hanem ítélő és 1*

Next