Augusztin Imre: Nevelő kézimunka. Tanítóképző-intézeti növendékek, tanítók és szülők számára 3. rész (Budapest, 1904)

Bevezető sorok

BEVEZETŐ SOROK. A gyermek tagja az emberiségnek és a nemzetnek, azért nem lehet fontosabb föladata a modern nemzeti nevelésnek, mint öt a mun­kában már kis korában is önállóságra nevelni. Legyen a népiskola valóban népiskola, mely nemcsak jellemes és akaraterős nemzedék ne­veléséhez nyújt segédkezet, hanem mely az egyént a gyakorlati életre is előkészíti. Itt a kézimunka is ki akarja venni a megillető részét. Úgy az állami, mint a katholikus tantervben a kézimunka­tanításnak jelentékeny szerep jutott. Azért elhatározta a Szent- István-Társulat, hogy az egyes munkanemek fokozatos tanmeneteit kiadja. Az összeállítással szerző bízatott meg, hogy e téren szerzett sok évi tapasztalatait összegyűjtve, azoknak e három füzetben állandó és kifejezett alakot adjon. Jelen füzet mindenekelőtt a tudnivalókat tartalmazza, azután fölsorolja azon szabályokat, melyeknek betartása kedvet és szeretetet fog ébreszteni a munka iránt. A «Berendezés» című fejezet nagy hasznára lehet a tanulónak, mert szükséges, hogy közelebbi isme­retséget kössön azon szerszámokkal, melyekkel foglalkoznia kell. Végül «Methodikai utasítás »-okát adok a tárgyak készítésére nézve. Minden tanító arra igyekszik, hogy a készítendő tárgyat be­mutassa és megbeszélje és hogy az osztálytanítást lehetőleg keresz­tül vigye. Egyideig megy a dolog, de csakhamar tapasztalni fogja, hogy a famunkában az egyéni tanításnak kell helyet adni, hacsak nem akar a gyermek tevékenységi ösztönének ellene dolgozni. Nem használ itt semmiféle ú. n. «toldalék»-munka. Nem lehet és nem szabad pl. a fürészelést és gyalulást vezényszóra végeztetni, hiszen különbözik a gyermekek fizikuma, mint a szerszámok minősége és a fa keménysége. Hiba az is, ha egy darabig vagy mindvégig csak gyakorlatokat csináltatunk. A szociálpedagógia azt kívánja, hogy kedves, hasznos tárgyakat készíttessünk, az individuális pedagógia még megtoldja azzal, hogy a gyermek érdeklődjék a tárgyak iránt. 1*

Next