Demény Dezső - Baumann Károly: Katholikus hittan. Középiskolák számára (Budapest, 1906)
I. rész: Alapvető hittan
lalják magukban, mely által hitünket leginkább valljuk, azért ezeket hitvallásoknak (symbolum) nevezzük. Az első ilyen hitvallást már az apostolok szerkesztették, melyet róluk apostoli hitvallásnak nevezünk. Ezen hitvalláson kívül, mit minden jóravaló katholikusnak kívülről kell tudnia, az egyház gyakran niceai-konstantinápolyi és a tridenti vatikáni hitvallást is szokta használni. Az előbbit a pap a szentmisében imádkozza, az utóbbit mindazok kötelesek elmondani, kik a katholikus egyházba áttérnek. A hittant dogmatikának is nevezik, mivel a hitigazságokat magyarázza. 3. §. Az igaz vallás őre és forrásai. Az igaz vallás alapja az isteni kinyilatkoztatás, vagyis az a tanítás, melyet Isten a mi üdvösségünkre kijelentett. Ezen isteni kinyilatkoztatásnak több fokozata van: az ősi, pátriárkái, Mózesi és prófétai kinyilatkoztatás, amelyekből együttvéve áll az ószövetségi kinyilatkoztatás, vagyis azon tanítás, mit Isten a Megváltó eljövetele előtt adott az embereknek; továbbá az újszövetségi kinyilatkoztatás, vagyis az, mit Krisztus Urunktól és az apostoloktól kaptunk. Krisztus Urunk, ki az isteni kinyilatkoztatást befejezte, az ezen kinyilatkoztatáson alapuló egyedüli igaz vallást a keresztény katholikus anyaszentegyház őrizetére bízta, amelynek kötelességévé tette, hogy az üdvösség tanát minden tévedéstől menten a világ végéig fönntartsa és az emberiségnek folyton hirdesse. Az egyháznak kötelessége híveit oktatni a kinyilatkoztatott igazságokra; a híveknek kötelessége, a kinyilatkoztatott igazságokat hinniök és az egyházra hallgatniok. Az egyház tagjai, elöljárói is csak emberek s mint ilyenek ki vannak téve azon veszélynek, hogy valamely igazságot tévesen magyaráznak, hogy híveiket nem az üdvösség, hanem a tévedések útjára vezetnék. Ezt az emberi gyöngeséget előrelátta isteni Üdvözítőnk s épen ezért gondoskodott arról, hogy az anyaszentegyház mindig jó úton maradhasson ; ő maga is az egyházzal van a világ végéig ; továbbá az Atya a Fiú kérelmére elküldi a Szentlelket, hogy ez az egyházat vezesse, őrködjék fölötte és emlékeztesse mindarra, amit Krisztus mondott.