Révai Új Lexikona 9. Gym-Hol (Szekszárd, 2002)

H - Harangozó Teréz, énekesnő - Harangozó Tibor, asztaliteniszező - Harangozó Vilmos, asztaliteniszező, edző - harangszó - Harangszó - harangtorony

Harangozó 422 jegyz. (Bp., 1975); Az ARPA számítógép-hálózat. (Bp., 1976); Számítógéphálózatok kommunikációs protokolljai­nak formális leírása. Kand. értek. (Bp., 1978); New Results on Computer Communication. 2. Protocol Models. Ecsedi Tóth Péterrel, Tőke Pállal. (Bp., 1983); Számítógéphálózati laboratóriumi gyakorlatok. Szerk. (Bp., 1994), Computer Networks. Többekkel. (Bp.-London, 1999). Harangozó Teréz (1943. aug. 8. Bátya): énekes­nő.­­ A Kalocsai Leánygimn.-ban éretts., a Bartók Béla Zeneművészeti Szakisk. ének tanszakán és a M. Rádió Tánczenei Stúdiójában tanult énekelni. Két évet a Vendéglátó Szakisk.-ban végzett.­­ A Díjbeszedő Váll. adminisztrátora (1965-től), a Vö­rös Október Férfiruhagyár pénzügyi oszt.-ának számlalikvidátora. Önálló előadóművész (1968- tól). Számos, slágerré is vált táncdal előadója (Mindenkinek van egy álma, Sose fájjon a fejed, Sze­retném bejárni a Földet, Azok a szép napok, Mámor, Minden nap, Ördögtánc, Banánvirág, Egyoldalú sze­relem). Az Orsz. Rendező Iroda és a Koncert Iroda szervezésében külföldön is fellépett (Franciao., Lengyelo., NSZK, Románia, Csehszlovákia, Auszt­ria, Svédo., Jugoszlávia, SZU, USA, Kanada, Kuba). A Hungaroton száznál több kislemezt és két nagylemezt adott ki táncdal- és világének-felvé­­teleiből.­­ Made in Hungary közönségdíja (1968), Táncdalfesztivál I. díja (1968), MIDEM Fesztivál aranylemeze (Franciao., 1968), Cannes-ban már­ványtrófea (Cannes, 1968), Táncdalfesztivál II. dí­ja (1969), Arany Mikrofon előadói díj, Arany Gló­busz díj. F. lemezek: Bimm-bamm (Qualiton, 1969); Lánynak szü­lettem (Hungaroton Pepita, 1976); Minden ember boldog akar lenni (Kadencia, 1992). F. sz.: Bártulajdonos (A kaktusz virága, Ruttkai Éva Szín­ház, Bp. 1996). F. tv: Ki mit tud (1967); Táncdalfesztivál (1968, 1969, 1984); Sanzonról sanzonra (1971); Két nyelven, egy hú­ron (1975); Dáridó (1999-től); Koóstoló (2000); Slágertévé (2000-től). F. rádió: Made in Hungary (1968); Show, ami show (1984); H. T. és a Stúdió 11 hangversenye a 6-os stúdió­ban. (1996); Terefere H. T.-vel. (2000). Harangozó Tibor (1922 Szabadka - 1978. júl. Opatija): asztaliteniszező. - Testvére Harangozó Vilmos asztaliteniszező. - A zágrábi orvostud. egyetemen tanult.­­ A Szabadkai Atlétikai és Tor­na Club (1936-1944), a Spartak Subotica asztalite­niszezője (1945-1950). - Jugoszláv színekben vb 2. (1939: csapat), ötszörös m, bajnok (1942, 1944: egyes; 1942,1944: férfi páros; 1942: csapat). Jugo­szláv (1938-1941,1945-1949), m. vál. (1941-1944). Visszavonulása után sportszernagykereskedő. F. m.: Stolni tenis. (Subotica, 1950; 2. kiad. Beograd-Zag­­reb, 1955; 3. kiad. Zagreb, 1963); Tischtennis modern gespielt. (Saarbrücken, 1965). Harangozó Vilmos (1925. jan. 20. Szabadka - 1975. jan. 14. Belgrád), asztaliteniszező, edző. - Testvére Harangozó Tibor asztaliteniszező. - A Szabadkai Ifj. Club és a Szabadkai Atlétikai és Torna Club (1937-1945), a Spartak Subotica aszta­liteniszezője (1945-1960). - Jugoszláv színekben világbajnok (1954: férfi páros, ez a jugoszláv asz­taliteniszsport első vb címe), vb 2. (1952: vegyes páros; 1955: férfi páros), vb 3. (1951: csapat), Eb 3. (1958: egyes és csapat). M. bajnok (1942: férfi pá­ros és csapat), összesen 29-szeres jugoszláv baj­nok (1945-1950), a legtöbb bajnokságot nyert ju­goszláv asztaliteniszező. M. (1942-1945), jugo­szláv vál. (1945-1960), Európa-vál. (1952), a jugo­szláv vál. szövetségi kapitánya (1960-1966), harangszó, ered. a vallásos élethez kapcsolódó szokás. A napi rendszeres harangozás a 13. sz.­­ban vált általánossá. Elterjesztésében jelentős sze­repet játszottak a ferences barátok, akik az esti­­hez kapcsolódó liturgiát is bevezették; a hajnali­­ fokozatosan jött szokásba a 15. sz.-tól kezdődő­en. A déli harangozást a pápa rendelte el 1456- ban, a török ellen aratott nándorfehérvári győze­lem emlékére, ill. a küzdelem sikeréért végzendő imára figyelmeztetésképpen. A napi háromszori harangozás a 17. sz.-ban lett áll. Később­­ jelezte az idő múlását, az istentisztelet kezdetét. Az em­beri élet fordulóinak eseményeit - születés, há­zasság, halál - is ezzel adták hírül. A népi haszná­latban gazdagon árnyalt jelrendszer alakult ki a 18-20. sz.-ban, amelyben nem, kor, vagyoni álla­pot szerinti megkülönböztetés érvényesült. A szakrális eseményektől független, szokatlan fejle­ményeket, jelenségeket is a harang félreverésével jelezték: árvíz, tűzvész, közelgő vihar esetén, há­borús időszakban ellenség érkezésekor. Régebben a v.-ok saját­­jukkal hívták össze a tanácstagokat ülésezni. Használtak­at a II. vh. előtt munkába hí­vásra, ebédidő jelzésére, hajók és vonatok indulá­sakor vagy érkezésekor stb. A­­ megtisztelő és híradó jellegével egyaránt összefügg, hogy a fal­vakba érkező jeles vendégeket, urakat, vizitációra vagy bérmálásra érkező főpapokat harangzúgás­sal köszöntötték. A 20. sz.-ban - a szocializmus éveit leszámítva - a nemzeti ünnepek alkalmával is harangoztak. Irod.: Kovács Mihály: A harang. (Bp., 1919); Hoppál Mi­hály: Egy falu kommunikációs rendszere. (Bp., 1970); Lukács László: Népi harangszó-magyarázatok. (Forrás, 1987); Déli harangszó. Tanulmányok a pápai rendelet félezeréves jubileumára. Szerk. Visy Zsolt. (Bp., 2000). Harangszó 1. (1922-1938); m. nyelvű hetilap Romániában. Nagy Lajos indította Agyagfalván. A nyomtatási munkálatokat Székelyudvarhelyen végezték. A népszerű székely újság a téli hóna­pokban jelent meg. Munkatársai közé tartozott Bokor Sándor, Csekme Ferenc, Csűrös Attila, He­gyi Mózes, Maksay Albert, Nikodémusz Károly. Szerkesztők: Derzsi Endre, Márk Mihály, Nagy Lajos.­­ 2. (1990-), m. nyelvű egyházi lap Romá­niában. A Királyhágómelléki Ref. Egyházker. in­dította Nagyváradon. Havonta kétszer jelenik meg. Szerkesztők: ifj. Csűry István (1990—), Far­kas Antal (1990), Bereczki András (1994-1997). harangtorony: templom mellett álló, a harang felfüggesztésére szolgáló, fából (­~faépítészet) vagy kőből emelt építmény. Kőből épült változa­tai a lakótornyokhoz hasonló építészeti megol­dással készültek. 18-19. sz.-i változataik magu­kon viselik a korszak építészeti stílusjegyeit. Jeles

Next