Révai Új Lexikona 13. L-Mag (Szekszárd, 2004)

L - L - l'art pour l'art - L'art pour L'art Társulat - L'Auné Ottó, földmérőmérnök

5 L'Auné L L. Gál Éva — Gál Éva, L. L. Kecskés András -~Kecskés András, L. L. Kovásznai Viktória -~Kovásznai Viktória, L. L. Nagy Zsuzsa —Nagy Zsuzsa, L. L. Simon László -~Simon László, L. L. Simon Mária —Lehoczki Endréné Simon Má­ria L. Varsányi Magda —Lakatos Józsefné Varsá­nyi Magda l'art pour l'art (francia 'művészet a művésze­tért), a művészet öncélúságát hirdető esztétikai elgondolások jelszava. A romantika egyik jelensé­geként bukkant fel. Az esztétikai gondolkodás fej­lődésében mindaddig egyeduralkodó nézet volt, hogy a műalkotások valamire szolgálnak, az állampolg­ erényeket terjesztik, erkölcsnevelő funkciójuk van, vagy legalábbis a szépség élmé­nyével gyönyörködtető, érdekes produkciókkal szórakoztató feladatokat töltenek be. A romantika zsenikultusza viszont nem tűrhette, hogy bármi­féle szolgálat nyűge nehezedjék rá, ráadásul az akkor rohamosan előretörő­­kultúrpiac törekvé­sei a korábbi, ideológiai szolgálatok mellett üzle­ties igényeket is támasztottak a művésztársada­lommal szemben.­­ Jóllehet a ~ jelszó az 1830-as évek óta igen széles körben elterjedt a művészeti szalonok és kávéházak köreiben, átgondolt mű­vészetelméleti koncepcióként soha, senki nem fej­tette ki, csak egyes írók, költők nyilatkozatai hor­dozták zászlaját. A legnevezetesebb ezek közül Th. Gautier Maupin kisasszony (1835) c. erotikus kalandregényéhez írt előszava: „hiszünk a művé­szet függetlenségében" s „a művészet számunkra nem eszköz, hanem cél". E jelszó a 19. sz. máso­dik felétől a parnasszizmus, szimbolizmus, dekadentizmus, majd az abszolút költészet, a her­­metizmus, a francia „poésie pure" és az olasz „poe­­sia pura" („tiszta költészet") irányzataiban, s ké­sőbb a I. George-körben is messze visszhangzó gondolattá vált. Ez az öncélúság azonban gyakorla­tilag nem jelentett mást, mint a visszatükröző művé­szet és az­­alkalmazott művészet feladatainak eluta­sítását, s a szépművészeti funkció kizárólagossá eme­lését, ahogyan ezt P. Verlaine Ars poetica c. program­versében egyértelműen meg is fogalmazta. Művé­szetelméleti szempontból nézve ez az álláspont tarthatatlan, egyéni vagy akár irányzati program­ként viszont kifogás nem emelhető ellene. A­­ jel­szava divatjamúlttá vált, bár a mögötte meghúzó­dó gondolatot más, tud.­abban hangzó zsargonok­ba csomagolva változatlanul forgalmazzák a kultúrpiacon. Legtöbbször szemiotikai álruhába bújtatva jelenik meg, mondván, hogy a műalkotás olyan jel, amely önmagát jelöli, önmagának indexe, írod.: Király István: A rehabilitált idill. (Irodalomtörténe­ti Közlemények, 1970); Hermann István: Az öncélúság mítoszai. (A szfinx rejtvénye, Bp., 1973); Szerdahelyi Ist­ván: Irodalomelméleti enciklopédia. (Bp., 1995). L'art pour L'art Társulat, színjátszó együttes. 1986-ban Galla Miklós és Laár András alapította Laár pour Laár Társulat néven. Alapító tag volt még Bálint Bea és Dolák-Saly Róbert. 1987-től az együttes neve ~. 1988-ban Bálint Bea helyét Nagy Natália, 1996-ban Galláét Pethő Zsolt, 1997-ben Nagy Natáliáét Szászi Móni vette át. A­­ műsora­it az abszurd humor, sok eredeti ötlet, poén, nyel­vi játék jellemzi. Első, a bp.-i Török Pál u.-i Pince­­színházban bemutatott műsora Laár András önál­ló estje, amely az előadó abszurd verseire épült. Első önálló tv-műsorát 1991-ben készítette el. Az együttes újszerű tv-s formanyelvet teremtett. Szászi Móni alapötlete nyomán, közös kidolgo­zásban indult útjára A Besenyő család c. abszurd „szappanopera", amely orsz. népszerűséget ho­zott a ~ számára. Hét éve állandó törzshelyük a Bp. Bábszínház, de vidéki színházakban is rend­szeresen fellépnek (Győr, Szeged, Kecskemét, Székesfehérvár). Színházi estjeiken, tv-s műsora­ikban saját írásaikat adják elő; a társulat vala­mennyi tagja forgatókönyvíró és színész is egy­ben. A­­ tagjai nagyrészt zenészek-énekesek is, így élő koncerteket is adnak a Fahrenheit együttes zenészeivel kiegészülve. Zenei műsoraikkal fel­léptek többek között a nyári „Diáksziget" nagy­színpadán, a Budai Szabadtéri Színpadon, a Sze­gedi Nemzeti Színházban stb. - Huszka Jenő-díj (1997; Az év legjobb produkciója). F.­színházi műsoraik: Laár pour Laár: Jelenetek a költő életéből (1986); Farkas a mezőn (1988; felújítás: 1994); Rengeteg parittya (1990; felújítás: 1995); Winnetou (1997); A három testőr és a jeti (1999); A brutális katicabo­gár (2000); Rigoletto avagy a rotterdami toronyőr (2002); Pucér nők ruhában (2003). F. tv: Vastyúk is talál szeget (15 önálló műsor, MTV1, 1991-1996,1998-1999); Nopormális??? (TV2, 2000-től). F. hangfelvételek (CD, ill. kazetta): Vastyúk is talál szeget (1995); Lila liba (1996); Winnetou (1997); A három testőr és a jeti (1999). L'Anné Ottó (1919. febr. 11. Nagyenyed - 1987. aug. 22. Bp.), földmérőmérnök.­­ A bukares­ti tudományegyetemen matematika-fizika sza­kon tanult (1939-1940), áttelepült Bp.-re (1940), a József Nádor Műsz. és Gazdaságtud. Egyetem Mérnöki Oszt.-án tanult (1940-1944), ált. mérnö­ki okt. szerzett (1948). A II. vh.-ban a nemzeti el­lenállás tagjaként az ún. Kiska-zászlóaljban har­colt (1944-1945).­­ A Bp.-i Kultúrmérnöki Hiv. mérnök-gyakornoka (1943-1944), majd mint földmérő részt vett a dunántúli földreformban (1945-1948). Az ÉKME, ill. a BME Építőmérnöki Kar Geodéziai Tanszék, ill. Geodéziai Int. Ált. Geodéziai Tanszék tanársegéde (1949), egy. ad­junktusa (1949-1957), egy. docense (1957-1981).­­ Geodéziai méréselmélettel, a pillérmozgások tör­vényszerűségeinek vizsgálatával és a szalaggal való hosszmérés pontosságainak kutatásával fogl. Számos, nemzetközileg is jelentős, széles körben elterjedt, új geodéziai eljárást dolgozott ki és vezetett be. F. m.: A közszelet területének egy új, közelítő számítási módja. (Mélyépítéstudományi Szemle, 1951); Kiegyen­

Next