Ágh Attila - Bóna Ervin - Fejér László et al.: A kívánt jövőtől a lehetséges jövőig. Tanulmányok a jövőkutatás témaköréből - Studium Könyvek 76. (Budapest, 1976)

II. A marxista jövőkutatás időszerű kérdései

lehetővé tudná tenni, hogy a kapcsolatteremtés ne csak egy­oldalú legyen, hanem kölcsönös, hogy intézményesen garan­tálják az információhoz való jogot, és kizárják az informá­cióval való manipulálást stb... stb., a lehetőségek ezen a té­ren valóban beláthatatlanok. Ha az emberiségnek ez a „szerve” is létrejönne, akkor a fentebb felvetett információszelektálás problémájának meg­oldásához is lényegesen közelebb jutnánk. A mai nagyvárosi átlagembernek két fő problémája van az információk nagy mennyiségével: nem tud jól szelektálni, és — bármilyen fur­csán hangzik is — a szükségesnél kevesebb információval rendelkezik. Mindkét problémát egyetlen példával illusztrál­hatjuk: a mai nagyvárosi ember általában jól tudja, hogy hol milyen márkájú gépkocsit vagy porszívót lehet vásárolni, de rendszerint nem tudja, hogy hol lehet egy művészettörté­neti előadást meghallgatni. Ebben természetesen nemcsak az egyes ember hibás. A pénz- és áruviszonyok mindent át­fogó uralma olyan reklámpszichológiát fejlesztett ki, amely nem az emberi képességek kibontakoztatásának megfelelő, hanem a tőke értékesülési folyamatának megfelelő irányba tereli az emberi szükségleteket. Sajnos, ennek maradványai oly erősek, hogy a termelőeszközök magántulajdonosi rend­szerének felszámolása után is érzékelhetők negatívumai. Gondoljunk csak arra, hogy pl. még nálunk is mennyivel in­tenzívebbek az üzleti célokat szolgáló reklámok, mint — mondjuk — a József Attila Szabadegyetem előadásainak reklámjai. A mindennapi életben tapasztalható információ­­áradat és annak megfelelő szelektálása, súlypontozása tehát jórészt politikai probléma is. Bár az információk tartalma és mennyisége, valamint for­mája és intenzitása objektív társadalmi-gazdasági és techni­kai mechanizmusok működése révén függetlenedik az egyes embertől, az egyén szelektálóképessége nem teljesen tehetet­len az információáradattal szemben. Nagy általánosságban azt mondhatjuk: minél erősebb egyéniség valaki, annál határo­­rozottabban működik saját információszelektáló mechanizmusa. 143

Next