Ágoston György (szerk.): A modern technikai eszközök szerepe a pedagógiában. TIT Szegedi Nyári Egyetem (Szeged, 1966)

Bartsch Iván: A magyar audio-vizuális eszközök

séget azonban egyszerű berendezés segítségével kiküszöbölhetjük, s elsötétítés nélkül is jól használható, élvezhető képet nyerhetünk. Az elsötétítés nélküli vetí­tésről és az egyszerű, házilag vagy a gyakorlati foglalkozások keretében elkészít­hető berendezésről Kis Jenőné közöl cikket (Köznevelés 1962. évi 24. sz. Alsó tagozati oktatás-nevelés c. melléklet: „Diavetítés elsötétítés nélkül"). 1964-ben az Iskolai Felszereléseket Értékesítő Vállalat elkészíttette a nappali vetítésre alkalmas d'avetítő prototípusát, melynek sorozatgyártása megkezdődik. A vetített képek hátránya, hogy nincs állandóan a tanulók előtt, ahogy ez a faliképekkel megvalósítható. Hazánkban diafilmeket és diapozitívokat a Diafilmgyártó Vállalat készít. Az iskolai használatra készített filmeket a tantervek követelményeinek megfelelően állítják össze. Az iskolai használatra javasolt diafilmek száma kb. 750. Ezek az Iskolai Fel­szereléseket Értékesítő Vállalat üzleteiben megvásárolhatók. A 750 film közül az általános iskola alsó tagozata számára 140 áll rendelkezésre. Túlnyomó többségük mesefilm. Ilyenek: A kis kakas gyémánt félkrajcárja, Piroska és a farkas, Jancsi és Juliska, Kacor király stb. Ezek a mesefilmek az I—II. osztályokban használ­hatók jól fel, részben az iskola megszerettetésére, a beszédkészség fejlesztésére, részben nevelési célok elősegítésére. Vannak ifjúsági regényeket képekben fel­dolgozó diafilmek, pl.: Tamás úrfi kalandjai, Gulliver Liliputban, Gulliver az óriások országában. Az utolsó mohikán, A kincses sziget, Robinson stb. Néhány film a környezetismeret tantárgy tanításához ad szemléleti anyagot, mint pl.: Az erdő fái. Barátaink a gépek I—III., Háziállataink, Szép fővárosunk, Buda­pest I-IL, Fűtőanyagok és a fűtés, A város élete stb. Az általános iskola alsó tagozata részére elsősorban a környezetismeret című tantárgy tanításához lenne több diafilmre szükség. Az általános iskola felső tagozata és a középiskolák részére a szakrendszerű oktatás kívánalmai alapján készülnek a filmek. Az irodalom tanításának szemlél­tetésére kb. 100 diafilm van. Ezek egy része a magyar és világirodalom egy-egy kiemelkedő képviselőjét mutatja be, pl.: Balassa Bálint, Katona József, A két Kisfaludy, Petőfi Sándor, Arany János, Jókai Mór, József Attila, Shakespeare, Goethe, Dickens című filmek. Mások irodalmi alkotásokat ismertetnek, pl.: Az ember tragédiája, A kőszívű ember fiai stb. Vannak az irodalomtörténet egy­­egy jellemző állomását bemutató filmek, pl.: Irodalmunk kezdete, A huszitizmus és humanizmus. Magyar felvilágosodás irodalma, Költészetünk a felszabadulás után, Prózairodalmunk a felszabadulás után stb. Más filmek a könyv történetével, a színjátszás történetével, időszaki és napi sajtónk történetével foglalkoznak. A különböző művészeti ágak bemutatására 38 diafilm van. Ezek egy része a festészettel foglalkozik: A XIX. sz. nagy magyar festői, Munkácsy Mihály, Michelangelo, Rembrandt stb., mások a szobrászattal, pl.: Magyar szobrászat a XIX-XX. században. Egy-egy zeneszerző életét ismertetik pl.: Bartók Béla, Liszt Ferenc, Erkel élete stb. című diafilmek. A történelem tanításához a 46 diafilm nagyobb része Magyarország törté­nelmi nagyjaival foglalkozik, ilyenek: Hunyadi János, Mátyás király kora, II. Rákóczi Ferenc; vannak a honfoglaló magyarokkal foglalkozó diák, mások bemutatják a jelentősebb forradalmi eseményeket, pl.: Az 1514-es parasztháború, A XVII. századi angol polgári forradalom, A párizsi kommün stb. A legtöbb szaktárgyi film földrajzból készült, jelenleg 136 áll rendelkezésre. 39

Next