Ákos Károly: A lélek. Egy fogalom fejlődése (Budapest, 1964)

A lélekfogalom fejlődése

leti, hanem, mint a valóságelemeknek egységes teljessége, valóság mögötti tény”.94 Az a tan, amely a világegyetemet egységes, ellentmondás nélküli rendnek tételezi, amelyben egy általános belső har­mónia uralkodik, ősrégi és Arisztotelész szerint Püthagorasz­­tól ered. Ez az elképzelés újra meg újra feltámad az emberi­ség történetében, s ha azt a megfogalmazást ölti, hogy a vi­lág egysége benső, lelki egység s az emberi lélekkel áll har­móniában, akkor előttünk áll a misztikusok megfogalmazása. Eszerint a világegyetemet és az embert átható egység maga az isten. Innen csak egy lépés, hogy az ember anyagot és is­tent egynek vegye, s ott vagyunk Paracelsus makrokozmo­­szánál és mikrokozmoszánál. Hogy a valódi misztikusok sem állnak távol e felfogástól, arra hadd idézzem itt a XVII. szá­zadi Angelus Silesiust: „Nem él énnélkülem egy árva pillanatig sem, ha megsemmisülök, velem pusztul az isten.” (Harminc párvers az „Arkangyali vándor”-ból. Szabó Lőrinc fordítása) S tegyem-e hozzá, annak bizonyítására, hogy minden mű­vészetben, a művészet lényegéből következőleg elkerülhetet­len ez a püthagoraszi szemlélet, hogy Bartók egyik nagysze­rű műve éppen a Mikrokozmosz címet viseli? Vagy hívatkoz­­zam-e József Attila „Óda” című versére, amely kedvese tes­tébe az egész világot belelátja? „Hullámzó dombok emelkednek, csillagképek rezegnek benned, tavak mozdulnak, munkálnak gyárak, sürög millió élő állat, bogár, hínár, a kegyetlenség és a jóság; nap süt, homályló északi fény borong — 49 49 József Attila összes versei. Cserépfalvi, 517., 509., 511. old. 127

Next