Ákos Károly: A lélek. Egy fogalom fejlődése (Budapest, 1964)

Az emberi faj tulajdonságai

azoknak a természeti törvényeknek talajában gyökereznek, amelyek magát a fajt, mint az állatvilág egyikét létrehozták. Nem egy isteni terv megismerhetetlen hatalmánál fogva, ha­nem szükségszerű biológiai adottságai következtében kényte­len az ember állandóan új világot teremteni maga körül s az előidézett új feltételek közepette szakadatlanul átalakulnia, fejlődnie kell. „Viszi a ködöt az idő, s az időt mi hoztuk magunkkal” — írja József Attila „Szocialisták” c. versében. A CSOPORTOS LÉT Biológiai adottságaiból következőleg az emberi faj apró hordákat alkotó közösségekben jelent meg a természet színpa­dán. Már a hordával kapcsolatban felmerül a kérdés: mi tartja együtt a tagjait? A biológiai szükségszerűség, az alkalmazko­dás ténye önmagában ugyanis csak azt magyarázza meg, miért fejlődött ki bizonyos fajok egyedeiben a hordába verő­­dés sajátossága. Bennünket azonban most az érdekel, miben is áll e sajátosság? Megint csak az állatvilágban is megtalálható tényezőből indulunk ki. Az emberre sajátos vonások a közös alapra vo­natkoztatva emelkednek ki. Az egyedek közötti vonzalom legismertebb és legáltaláno­sabb formája az, amely a két nem között mutatkozik. A fej­lett ivadékgondozást tanúsító fajokra jellemző a szülő (több­nyire — de korántsem mindig — az anya) és a kicsinyei kö­zötti szoros kapcsolat. A kísérletes állatpszichológia a leg­újabb időkben tisztázta, hogy az ilyen „ösztönök” az agy mű­ködéséhez vannak kötve, s azt is, hogy milyen módon. A szer­vezet belső egyensúlyának az ivarérettség és az ivari ciklus következtében beálló változásai például fokozzák egyes té­nyezők örökletes ingerhatását. A másik nem megjelenése így válhat kiinduló pontjává, ingerévé a párosodáshoz vezető te­37

Next