Artner Tivadar: Évezredek művészete. 2. kiadás (Budapest, 1968)
A XX. század művészete
híve lett, mások pedig a weimari Németországban folytatták működésüket. Az expresszionizmus hazája Németország volt, kiemelkedő mesterei közé tartozik: Emil Nolde, Franc Marc, a szobrász Ernst Barlach és az osztrák Oskar Kokoschka. Az expresszionizmus ösztönzéseit is felhasználta egyéni stílusa kialakításában a legnagyobb magyar proletárfestő, Derkovits Gyula, (1894—1934) a költő József Attila méltó kortársa. A Munkácsyhoz hasonlóan asztalossegédből lett művész a Tanácsköztársaság lelkesítő napjaiban indult pályáján. Közelről ismerte a magyar munkásság életét, a külvárosok nyomorát, tevékenyen részt vett az illegális kommunista párt harcaiban, s világosan látta azt is, hogy merre kell keresni a nép felszabadulását. Alkotásaiban éppen ezért tudta olyan megrázó erővel rögzíteni a két világháború közötti magyar élet valóságát. Ernst Barlach: Pihenés menekülés közben. Faszobor. 1924