Balázs János - Bóka László (szerk.): Stilisztikai tanulmányok (Budapest, 1961)

R. Hutás Magdolna: József Attila stílusa jelzői tükrében

JÓZSEF ATTILA STÍLUSA JELZŐI TÜKRÉBEN 409 A jelzőket stílusértékük szerint három csoportba szokták osz­tani. 1. Megkülönböztető, meghatározó jelző, amely valamely sze­mélynek vagy dolognak jellemző, mástól megkülönböztető, sajátságos jegyét emeli ki. Például úttörő zenekar, kendermagos tyúk. 2. Festői vagy költői jelző, amely a kifejezést szemléletessé, hangulatossá, széppé teszi, de a tartalma nem sajátossága a jel­zett szónak. Például kanyargó Tisza, törékeny levél. 3. Állandó jelző, amely a klasszikus eposzok kedvelt stílusjegye: leleményes Odüsszeusz, fejedelmi Zalán stb. A stilisztikák ezenkívül fel­hívják a figyelmet a jelzők szófajára, mert ez befolyásolja a stílus­értéküket, a számjelzőnek és birtokos jelzőnek pedig a szépiro­dalmi stílusban alárendelt szerepet szánnak. Ez az a keret, amely­ben tanítják a jelző stílusértékét, és ez az a keret, amelybe ma már egyetlen modern költőnek, így József Attilának a kifejező eszközei sem gyúrhatok bele. Természetesen a felsorolt jelenségek bármelyikére idézhetünk bőven példát József Attilától, még az állandó jelző köznyelvi példájának (kék ég) költői alkalmazá­sára is: „az áramló kék égen át” (Sárga füvek)*, de ezen az úton nem jutnánk messzire. Nem jutunk messzire, ha megállapítjuk, hogy József Attila nagyon sok megkülönböztető jelzőt használt. Tudniillik a jelzős szerkezet, mint például a takarékos ember, fáradt ember, magas ház, ropogós cipó, vastag nyelv, tőkés világ vagy súroló kefe, két szóból áll, és azzal, hogy a jelzőként szereplő szó jelentése leszűkíti a jelzett szó értelmét, tulajdonképpen egy fogalmat jelöl. Mert a takarékos ember vagy fáradt ember mást-mást jelent, mint az ember szó és így tovább. De ebben önmagában nincs kifejező erő. Az ilyen jelzős szerkezetek nyersanyagként kerülnek a költő tolla alá, s más nyelvi és stilisztikai formákkal együtt vagy azok következtében válnak költőiekké. József Attila köl­teményeiben ilyen költői környezetben látjuk őket viszont: „Takarékos emberhez illőn | répaleveleket kevertem dohányomba” (A tavi torony harangozója); „A lovak kihaló fajából való | húsz évszázad döglött ki alattunk. | S de jó a fáradt embernek az ágy” * A verseket József Attila Összes müveinek két szövegkritikai kiadásából idézzük (az első kiadás 1952-ben, a második 1955-ben jelent meg az Akadé­miai Kiadó gondozásában).

Next