Barabás Tibor: Egy nép nevelői. Arcképek és tanulmányok - Élet és Tudomány kiskönyvtár 12. (Budapest, 1959)

József Attila

JÓZSEF ATTILA SZOCIALIZMUSA József Attilát — úgy gondolom — nem egyedül a származása s még csak nem is a költőnyomorúság tette szocialistává. Erősen vonzódott a tudományokhoz. Elvi dolgokban, a tudományban is csak azt fogadta el, amit igaznak és ésszerűnek tartott s miként költészetében szüntelenül a valóság megragadására vágyott, úgy világ­nézete is a jelen és eljövendő valóság felismerésén nyu­godott. Noha a szegénység s az árvaság sok csapást mért rá, József Attilában ez sohasem tudta felkelteni a bosz­­szúra vágyó forradalmiságot. ö azért volt szocialista, mert: „Célunk az a társadalmi és állami életforma, melyben a szép szó, a meggyőzés, az emberi érdekek kölcsönös elismerése, megvitatása, az egymásra utaltság eszmélete érvényesül. Fellépésünkkel, írásainkkal, gon­dolatainkkal, értelmességre hivatkozó hitünkkel az em­beri egység igényét próbáljuk ismét életre hívni, a régi­nél fejlettebb egységre tartó haladottabb igényt, a mo­dern, maga-magát fegyelmező, rendbefoglaló szabadsá­got.” Azt jelentette hát számára a szocializmus, amit művészete. Az előbbiben a társadalom, az utóbbiban a szemlélet egységét kereste. Művészetbölcseleti alapfo­galmak című tanulmányában írta: ,,A művészet nem más, mint a nem szemléleti végső világegész helyébe való teremtése egy végső szemléleti egésznek.” Azt az álláspontot képviselte, hogy e végső szemléleti egész el­érésére a polgári művészet már képtelen. „Ami ma pol­gári művészet, már nem művészet.” A tudományos szocializmus című tanulmánya okos, módszeres összefoglalás s ebben ugyanaz az igazságra és egységre törő szellem nyilatkozik meg, mint költészeté­ben. Tanulmánya valóban, új gondolatot nem tartalmaz, de magatartása oly humánus kommunista, példái any­­nyira életünkhöz, korunkhoz tapadók, hogy műve szép példája a nem szajkózott, eleven világnézetnek. Sokak­ban túlzottan leegyszerűsítve vált népszerűvé a dia-215

Next