Béládi Miklós - Bodnár György (szerk.): A magyar irodalom története 1905-től napjainkig (Budapest, 1967)

Irodalomunk a két világháború között (1919-1945)

318 A korszak irodalomszemlélete foglaló tanulmányaiban is azon munkálkodik, hogy a tegnap értékeit beillesz­­sze a mű alkotásai közé (Líra és értelem, 1958). Éppen ezért irodalomtudo­mányi munkásságának természetes központja a Tóth Árpád-monográfia (1955). Mint kritikáiban a nyugatos szellem, fő művében a szocialista iroda­lomszemlélet igazságának evidenciája a meggyőzés fő eszköze. A Nyugat fő kritikai elveit követte — erősebb társadalmi érdeklődéssel — Németh Andor (1891—1953) is. A budapesti egyetem bölcsészkarára járt, s 1914-ben Párizsban akarta folytatni tanulmányait. A háború kitörése­kor internálták, s a „Fekete Kolostor” lakója lett. A Tanácsköztársaság idején a bécsi magyar követség sajtóattaséja. 1919-től 1926-ig emigrációban, Bécs­­ben élt. 1926-ban tért haza, s az Újság, majd a Szép Szó állandó munkatársa lett. 1938-tól 1947-ig Franciaországban élt, hazatérése után a Csillag fő­­szerkesztője lett. Németh Andor sajátos egyéniség volt: a „Fekete Kolostor”-ban töltött évek megtörték, fáradttá tették, s hosszú évekig alig írt. Életművében finom érzésű, lényegre tapintó kritikák és gyenge újságcikkek, pénzért írt történelmi életrajzregények és ízes miniatűrök váltják egymást. Kritikusi pályáját a bécsi emigrációban kezdte, a Diogenesben és más bécsi emigráns lapokban írt bírálataival. Annak a polgári humanista körnek volt a kritikusa s leg­főbb irodalomértője, amely a Nyugat körétől balra állt. A költői egyéniség szuverenitását s a pártokon felül álló haladó művészet jogát hirdette. Az alkotás lélektani mozzanataira különösen fogékony volt. Érzékeny füllel figyelt fel minden irodalmi értékre, finomságra, árnyalatra. A társadalmi érzékenységű, de nem túl hangos, művelt, csiszolt irodalom híve volt. Mind­végig fenntartással élt a népi írókkal szemben, bár értékeiket elismerte; viszont Babitstól és körétől éppen az választja el, hogy őket túlzottan ele­fántcsonttoronyba és önnön méltóságukba zárkózóknak tartja. Eszménye valamilyen „szerény, de önérzetes európaiság”. Kritikusi, irodalomtörténeti munkásságának legszebb összefoglalása József Attiláról írt könyve (1943). Németh Andor egyike volt azoknak, akik a legkorábban felfigyeltek József Attila költészetére, és meglátták nagysá­gát, költészetének újszerűségét. Cikkek sorában mutatja be és elemzi; könyve elragad finom elemzéseivel, pszichológiai érzékenységével, kitűnő környezetrajzával. A József Attila-i költészetnek egy oldalát: a finomat, a kecseset, a bájosát, a bánatosat értékeli igazán; forradalmi költészetét kevésbé szereti, hangosabb szavát igyekszik tompítani. Már teljesebb és át­fogóbb képet ad a Csillagban folytatásokban megjelent József Attila és kora (1947—1949) című sorozatában, sok új adattal s szemponttal gazdagítva a költő pályájának rajzát. Érdekes, vitára késztető könyvet publikált Kafkáról (Kafka ou le mystére juif 1947). Életműve a haloldali liberális irodalomkritika egyik emlékezetes teljesítménye. A magyar szellemtörténész iskola Az első világháború után a polgári szellemű magyar irodalomtudomány legfrissebb, legkezdeményezőbb ága a szellemtörténeti irány volt. Hazai kezdetét Szekfű Gyula Három nemzedékének megjelenése (1920), a Minerva

Next