Béládi Miklós - Bodnár György (szerk.): A magyar irodalom története 1905-től napjainkig (Budapest, 1967)

Irodalomunk a két világháború között (1919-1945)

352 A korszak irodalomszemlélete kezd merevvé, külsődlegessé válni; sok író visszariad a lélek rajzától és a a magánélet ábrázolásától. Ezekkel az észrevételekkel azonnal a probléma közepébe vág. Még közelebb visz a bajok gyökeréhez, amikor a megoldást keresi és a szocialista építés nehézségeinek ábrázolását sürgeti. Egy év múlva, az MDP kongresszusán ezekre a problémákra ráirányult az országos figye­lem is. Révai itt a sematizmust az új irodalmi kibontakozás fő akadályának minősítette. Ez segítette elő, hogy az 1950-ben összeült írókongresszus a se­matizmus elleni harc nagy ütközetévé válhatott, melyet Révai ismét új gondolatokkal irányított: írókongresszusi felszólalásában az irodalom tudat­nevelő szerepének sajátosságait emelte ki, s arra vetett hangsúlyt, hogy a pártos írónak nemcsak „felülről, hanem alulról is” látnia kell az államvezetés problémáit. Nem sokkal később a színművészeti konferencián az új magyar darabok eszmei zsúfoltságáról beszélt, és bírálta azt a törekvést, mely ál­konfliktusokkal akarja megteremteni az élet igazi harcaitól elforduló szín­művek hiányzó feszültségét. A sematizmus elleni küzdelem serkentő hatással volt az új magyar iro­dalom fejlődésére. Az egészséges fordidat lendítő ereje mégsem érvényesült teljességgel, sőt hamarosan új bajokba ütközött. Sejthető volt, hogy nem sikerült íeásni a gyökerekig. A sematizmus problémái legtöbbször a forma terére kerültek. Révai sok gondolattal utalt az irodalmi bajok társadalmi vonatkozásaira, de gondolatmenete végül is túlkanyarodott rajtuk: végső érve az írói szubjektum torzításaira vezette vissza az alkotás szervi hibáit. Ma már látható, hogy a sematizmus problémátlan, egyszerűsítő és szépítő valóságszemlélete kapcsolatban volt a szocialista építés hibáival is. Révai az irodalmi életet figyelve bizonyára észrevette az aggasztó jeleket, s ki is fejezte aggodalmát, de — mivel kérdésfelvetése az 1950-es évek elején ural­kodó politikai koncepcióhoz igazodott — nem ismerte fel az összefüggéseket. Ezért kereste a megoldást a forma területén: az elégtelen kórelemzés tüneti kezeléshez vezetett. Később megsejtette ennek a veszélyeit: látta, hogy a kri­tika „a sematizmus elleni harcot nem elsősorban az eszmeiség, hanem. . . a forma, a mesterség, az őszinteség stb. alapján vívta”. De a kor kritikája csak ennek a sajátos irodalmi háborúnak a logikáját követte. Ennek a kény­szere alól kellett volna kitörnie az irodalompolitikának és az irodalmi életnek egyaránt. Hasonló bonyolult képlettel találjuk magunkat szemben, ha a hagyo­mányok értékelésére vonatkozó gondolatokat emeljük ki írásaiból. Sokszor vitatták már bírálói azt a megállapítását, melyben a XX. század nagy „pokoljáróival” — Ady Endrével, Bartók Bélával, József Attilával, Der­­kovits Gyulával — szemben a harmonikus Petőfit állította eszményként az új magyar irodalom elé (A MDP II. kongresszusán mondott beszéd, 1951). Ha ezt összevetjük az 50-es évek elejének feltűnő kulturális jelenségeivel, amilyen az Erkel-kultusz és a mellőzött Bartók kontrasztja, az arányeltoló­dás Munkácsy és Derkovits Gyula népszerűsítése között, valamint új építé­szetünk „újklasszicista” orientációja, láthatjuk, hogy itt is nagyobb jelentő­ségű, összefüggő gondolatok húzódnak meg. Az összefüggésekből az olvas­ható ki, hogy Révai s a kor kulturális politikája „túlnézett” a két világhá­ború közötti évtizedek bonyolult és vívódó művészetén, s ezzel az organikus fejlődés törvényét sértette meg. Révai nagy tanulmányai felől nézve ez a tétel

Next