Benedek Marcel: Az olvasás művészete. Új, átdolgozott, bővített kiadás - Sikerkönyvek (Budapest, 1970)

Harmadik rész: Az irodalmi alkotás megítélése

A szocialista realizmus Századunkban a két világháború és a szociális kér­dések kiéleződése természetszerűen hozta magával a művészet válságát. E válságon csak azok tudtak felül­emelkedni, akik még a fasizmus legnehezebb éveiben sem vesztették el hitüket az emberben, akik mint Romain Rolland, József Attila, Aragon, Eluard rá­jöttek arra, hogy a tagadás önmagában nem elégséges. A költő nem bújhat el a társadalmi problémák elől a költészet elefántcsonttornyába, így vagy úgy, de ál­lást kell foglalnia korának égető szociális kérdéseivel szemben. A költészetnek pártosnak kell lennie abban az értelemben, hogy hitet tesz az ember mellett, aki „még nem nagy — mint József Attila írja — de kép­zeli, hát szertelen”. Korunk nemcsak a polgári társadalom válságának kora, hanem egyben a szocialista forradalmak idő­szaka is. A megszülető új az irodalomban is hirdeti a maga eszméit, és létre hozza az ezeknek megfelelő ki­fejezési formákat is, több esetben már a szocialista társadalom megteremtése előtt, s ezzel a forradalom előkészítőjévé válik, mint Gorkij Az anya című regé­nye. A forradalmi munkásmozgalomban és a proletáriá­­tussal együtt érző írók csoportjában, 1917 után pedig a világ első szocialista országában megszületik a szocia­lista realizmus. Az új társadalmi rend megteremtésé­hez nem elegendő a XIX. századnak a társadalom bí­rálatánál megálló realizmusa. A szocialista realizmus az életnek forradalmi fejlődésében való hű tükrözését tekinti legfontosabb feladatának. „A múlt mérgező, gyötrő ocsmányságát jól csak akkor világíthatjuk és érthetjük meg — írja Gorkij —, ha kifejlesztjük ma­gunkban azt a képességet, hogy a jelen eredményei­nek, a jövő nagy céljainak magaslatáról nézzük. Eza magas nézőpont okvetlenül felkelti—fel kell kelte­nie ! — azt a büszke, boldog pátoszt, amely majd új hangot ad irodalmunknak.” Ez az új hang, a dolgozók 345

Next