Berend T. Iván: Válságos évtizedek. Közép- és Kelet-Európa a két világháború között (Budapest, 1982)

III. A harmincas évek: különleges gazdasági válság; társadalmi változások; politikai jobbra át; a válság művészete - a művészet válsága

gósítóan publicisztikai, groteszk és tragikusan lírai (vagy ami annyira sajátos és jel­legzetes : tragikogroteszk), a paraszti-népi és városi intellektuális vagy proletár mű­vészi szintézisek születnek. Játékosan, művészien, nagy regény vagy ballada formá­ba, hexameterbe csiszolva vagy újszerűén, de minden ízében-porcikájában politikai töltettel, antifasiszta programmal, elkötelezett nagy művészet kivirágzásának lehe­tünk tanúi. Közép- és Kelet-Európa egyre jobban bezáruló kagylója a mind elvisel­hetetlenebb gazdasági-társadalmi és politikai irritáció hatására a művészet csodála­tos igazgyöngyeit szenvedte világra. Félreértés ne essék, ha a születő művészi szintézisekről beszélek, akkor egyáltalán nem valami újabb, egységes művészeti irányra gondolok, valamiféle olyan újjátermő realizmusra, amely magába olvasztja az avantgarde-ot és megteremti az irracionális és racionális egységét. Egyébként is úgyszólván minden irányzat „szintetizál”, mi­közben „végső” szintézisekben csak az gondolkodhat, aki megmerevíti a történel­met, s valamely korban vagy irányzatban hajlamos „az abszolút ész megtestesülését” látni. Különben is a progresszív szintetizáló művészeti irány kialakulását, ha ilyen egy­általán lehetséges lenne, súlyos belső meghasonlás is akadályozta. Amilyen naiv ter­mészetességgel és egyszerűséggel kapcsolódott össze az 1910-es évek avantgarde mozgalma, a művészi modernség és a társadalmi forradalmiság, úgy jut ez tragikus válságba a válságok legmélyén, a harmincas években. A szocialista realizmus szűkre értelmezett programja, elhallgattatások és kiátkozások egy Mandelstam letartózta­tásától, egy Paszternák fordításokra szorításán keresztül egy József Attila fasisztá­nak minősítéséig és a munkásmozgalomból való kirekesztéséig, a 19. századi natura­lizmus és a kötelező optimizmus derűjébe terelt képzőművészetekig, társadalmi progresszió és művészeti modernség különleges meghasonlását idézte elő. Közép- és Kelet-Európa vizsgált országaiban a harmincas évek nehéz próbáján te­hát nem valamiféle egységes, szintetizált új realizmusról beszélek, ami az antifasiz­­mus vagy szocializmus jegyében alakult volna ki. Sokféle, egy nevezőre semmikép­pen sem hozható művészeti „szintézisekről” lehetne legfeljebb szólni, de ez esetben is abban a viszonylagosságban, ahogy ezt a fogalmat egyáltalán használni lehet. Ez alkalommal sem vállaikozhatom természetesen esztétikai rangsorolásra vagy monografikus teljességre. A nagy, a legnagyobb teljesítmények sorából választhatok irányjelző, életműnyi részleteket. S hogy mi a történeti mérce a legnagyobb lemérésé­­re, az ebben az esetben nem lehet csupán az igazság bátor kimondása, nem lehet ön­magában az ember és társadalom védelmének még oly szép és igaz hagyományos út­ja, az értékmentés és felrázás hihetetlenül fontos és értékes művészi teljesítménye sem. A kor legnagyobb művészete szembefordult az irracionalitás diadalmámorával, az ősösztönök és a vér kultuszával, az ésszel szembeállított erő bálványozásával. A barbárság és primitívség ideáljának és rendszerré szervezésének, a mitizált-megha­­misított népfelfogásnak és az erre alapozott, felfokozott nemzeti uszításnak, retrog­­rád múlt-idealizálásnak korszakában ugyanakkor nem egyszerűen szembefordult ezekkel a veszedelmes-pusztító koreszmékkel és közbutítással - ez sem volt kevés és kicsiny teljesítmény de területeit elhódítva le is győzte azokat. Valóban megkí­sérelte meghódítani az irracionalitás világát. Humanizálta a homályos mítoszt, min­dennél jobban felszínre hozta az ősit, a népit, de nem a racionális és forradalmian 412

Next