Berend T. Iván: Válságos évtizedek. Közép- és Kelet-Európa a két világháború között (Budapest, 1982)

III. A harmincas évek: különleges gazdasági válság; társadalmi változások; politikai jobbra át; a válság művészete - a művészet válsága

előrehaladó ellentéteként, hanem téglaként használva - az intellektualitás, a logika és ész habarcsával szilárdan összekötve - a magasabb rendű új épületének felhúzásá­hoz. A primitív és a barbár, az ősi népi tiszta forrássá vált ebben a művészetben, melyben a nemzeti nem a nemzetközi ellentéteként, hanem önálló részeleme gyanánt jelent meg. A groteszk vagy még inkább tragikus-groteszk a társadalomellenes erők, a terrorrendszerek, a nacionalista gyűlölködés és a háború erőinek realisztikus fel­mutatásává, kipellengérezőjévé, riadóztatássá válik. Ezt a hatalmas szellemi küzdelmet, amit a kor nagy művészete a racionalitás je­gyében folytatott az irracionalitás ellen, mint amolyan nem reguláris partizánhábo­rúban szokás és lehetséges, sokféle fegyverrel vívták. Újrafényesített régi fegyverek­kel is. A valóság naturalisztikus felmutatása és a régi „harmónia” éltetése is tiltako­zás lehetett. Társadalmi tett, mint negyedszázaddal előbb az avantgarde. A legjob­bak azonban mégsem visszafelé menekültek. Előretörtek - át a tűzvonalon, és esz­mei küzelmüknek útját új regény, új színpad, új zene, új festészet, a művészet század eleji forradalmasodásának továbbfolytatása jelezte. A nagy művészet egyik legmagasabbra szökő csúcsa Közép- és Kelet-Európábán kétségkívül a Thomas Mann által újrateremtett regény. Az olvasó természetesen jog­gal szisszenhet fel az előző mondat egyoldalúságán. Mindenekelőtt talán azért, mert Thomas Mann művészetét neme sajátos térség, sokkal inkább Európa szellemi kife­jezésének tartja. (József Attila is úgy üdvözölte budapesti felolvasóestje elé írott ver­sének utolsó sorában, mint „fehérek közt egy európait”.) Kétségtelen, hogy Mann általános európai-emberi értékek megtestesítője és bizonyos értelemben az európai 19. századi nagyregény kiteljesítője is. Munkássága, a korszakban született nagy mű­vei és azok világnézeti, politikai töltete azonban egyben legteljesebben a kor német talajából fakadt. Másrészt nyilvánvaló egyszerűsítés a regény újjáteremtését egyedül az ő nevével összekapcsolni. A regény forradalma valóban hosszabb időszak és több kivételes művész teljesítményének együttes eredménye. A legnagyobbak között is egy Marcel Proust vagy egy James Joyce rombolta maradéktalanul szét a műfaj ha­gyományosan szolid bázisát, a szabályos kronológiában felfogott időt. Ők is az iro­dalom Einsteinjei voltak, az idő relativitáselméletének mesterei, akiknél az idő többé nem lineárisan előrehaladó mozgás, hanem az emberben rejlő, már átélt, de összeke­­veredetten jelenlevő és a jelennel egyidejűségben élő több rétegű múlt. Az eltűnt idő is ugyanolyan valóság, mint a jelen pillanata, s egy óra vagy egy nap egész emberöl­tő, sőt generációk váltakozása és találkozása is. A régi polgári regény biztos tájékozódást és szilárd utat meghatározó kronologi­kus időfelfogásából az első világháború körül már megbízhatatlan, törvénye vesztett időgomolygás maradt csupán, jelezve a 19. századi racionalizmus és a kronológiával lineárisan elképzelt történelmi haladás szemléletének összeroppanását. Ez mintha magát a regényt is végveszélybe sodorta volna. Az idő felbomlása az eseményt, a tör­ténést is atomjaira tördelte. És egy másik író-óriás, Musil, miközben több mint két évtizeden át írja újabb remekét - az 1921-ben elkezdett és 1942-ben bekövetkezett halálakor is reménytelenül befejezetlen -, Tulajdonságok nélküli ember egymásra kö­vetkező köteteit, mintha már az eseményeket felváltó végtelen kommentár befejez­­hetetlenségéig vezette volna az ezzel nemcsak tökéletességre, de tökéletes csődbe is vezető regényt. Az idő Musilnál ugyanakkor még relatívabbá válik, a valójában fel­413

Next