Buda Béla: Az empátia - a beleélés (Budapest, 1978)

3. Az empátia kommunikációs alapjai

dójának megalkotója, Gregory Bateson amerikai antropológus ezt úgy fejezi ki, hogy lehetetlen nem kommunikálni. A kontextus valamilyen formájának állandó jelenléte miatt a kommunikáció maximális vissza­fogásának esetében is áramlanak üzenetek, ha másként nem, úgy, hogy az adott szituációban elvárt, normaszerűen előírt kommuniká­ciók elmaradása jelent valamit. Másrészt következik az, hogy az ember eredendően őszinte lény, valamilyen módon a legkifinomultabb társas körülmények között és a legnagyobb önkontroll mellett is megnyil­vánul benne a József Attila-féle „őszinte ember”, és kinyilatkoztatja valódi álláspontját. Harmadszor következik az, hogy az ember egész személyisége több, mint az a személyiségrész, amely a viselkedést ve­zérli. Ez a tétel lényegében a pszichoanalízis-elméletből is következik, ott is megfogalmazódik, hogy a magatartást szabályozó struktúra (amelyet a klasszikus pszichoanalitikus teória énnek nevezett, és ame­lyet az újabb iskolák szívesen neveznek más szóval, más értelmezéssel ,,self”-nek — az angol maga, önmaga szóból) csak egy kisebb, a sze­mélyiségfejlődés során különváló rész az egész pszichikumban. A külön­válás általános emberi lehetőség, ennek megvannak a maga sui generis idegrendszeri és lélektani alapjai, az énfejlődésnek az evolúciós előz­ményei kimutathatók, arányaiban azonban az én differenciáltsága mégis a szocializációs hatások függvénye. A metakommunikáció az egész személyiség üzeneteit hordozza, míg a direkt kommunikáció az én terméke. Az én és a „nem-én” helye és aránya a személyiségben a dinamikus személyiséglélektan megoldatlan problémája, ez a különböző irányzatok között eleven vita tárgya. Érdekes adalékokkal szolgált a kérdéshez a szociálpszichológia és a lélektani folyamatok említett szimulációs (számítógépes utánzásos) kutatása. A kérdés részletei gondolatmene­tünk szempontjából most nem lényegesek, a fontosabb összefüggések­ről később még szó esik. Itt csupán azt érdemes említeni, hogy a meta­kommunikáció koncepciójából következő személyiségkép egybehangzó a pszichoanalízis és a pszichoanalitikus irányzatok személyiségképével. Azt nem lehet mondani, hogy a metakommunikáció igazolja a pszicho­analitikus felfogást, a kettő ugyanis nem független egymástól. A meta­kommunikáció fogalmának kialakulása a pszichoanalízis hatására tör­tént, mint ahogyan a nem verbális kommunikáció kutatásában is elő-117

Next