Chastel, André: Fabulák, formák, figurák. Válogatott tanulmnyok (Budapest, 1984)
André Chastel, francia művészettörténész professzor a reneszánsz művészet egyik legtekintélyesebb kutatója. Neve nem ismeretlen a hazai olvasóközönség előtt sem: 1973-ban jelent meg Itália művészete című munkája. Kötetünk címe első pillantásra meglepheti az olvasót. „A fabula uralkodik az idők felett, a forma életre kelti a teret, a figura olyan jelenlét, amelyben mindkettő eltűnik, abban a pillanatban, amikor tekintetünket ráemeljük” - írja a szerző, és változatos tematikájú tanulmányainak e három fogalommal való szüntelen játék, tartalmuk kibontása ad magas rendű szellemi izgalmat. A megragadó érdekességű tanulmányok a széles hatósugarú műelemzés sajátos módszerébe vezetik be az olvasót. Mi látható egy műalkotáson? Miért szükségszerű, hogy éppen az és nem más? Milyen szellemi áramlatok, filozófiai gondolatok húzódnak meg egy-egy művészi alkotás hátterében? Miről mesél a két fügefaág Tiziano képén? A „rejtélyes predella” kis fürjecskéi milyen titkok letéteményesei? Hogyan jelenik meg az Antikrisztus a reneszánszban és pompázatos köntösben a Halál képe a barokk művészetben? Módszerének elkápráztató példája Sába királynője legendája, amelyben a mitikus királynő alakja körül valóságos oknyomozó ikonográfiái kutatást folytat a szerző, de nem marad adós a legszélesebb kultúrtörténeti tabló árnyalt megfestésével sem. Az írásokat 121 fekete-fehér és 4 színes kép illusztrálja. Gondolat