Chmaj, Ludwik: Utak és tévutak a XX. század pedagógiájában (Budapest, 1969)
UTAK ÉS TÉVUTAK A XX. SZÁZAD PEDAGÓGIÁJÁBAN Kiadványunk a modern pedagógiai áramlatok, irányzatok bemutatásával, a kiváló polgári és szocialista pedagógiai gondolkodók nézeteinek felidézésével az alapvető tájékozódást segíti elő a pedagógiatörténet területén. A lengyel szerző egy-egy nagy fejezetben foglalkozik a biológiai, pszichológiai, szociológiai, filozófiai indítású pedagógiai törekvésekkel, végül összefoglalja a történelmi materialista szemléletű pedagógiai gondolkodást. Az egyes irányzatokat alapvető művek ismertetésével részletesen elemzi és bírálja, az érdekes, úttörő pedagógiai gondolkodókat nálunk nem eléggé ismert nézeteik, bőséges közlésével jellemzi, így ismerjük meg a pedagógiai pragmatizmust és behaviorizmust, a pszichoanalízis és az individuálpszichológia hatását a pedagógiára, az „új nevelés” első kísérleteit, az állampolgári és nacionalista nevelés teóriáit, a kultúrpedagógiát, a szocialista pedagógia és még sok más figyelemreméltó irányzat alapelveit. Illés Lajosné függelékként közölt tanulmánya a szovjet nevelésügy fejlődését mutatja be napjainkig. LUDWIK CHMAJ