Chmaj, Ludwik: Utak és tévutak a XX. század pedagógiájában (Budapest, 1969)

UTAK ÉS TÉVUTAK A XX. SZÁZAD PEDAGÓGIÁJÁBAN Kiadványunk a modern pedagó­giai áramlatok, irányzatok bemu­tatásával, a kiváló polgári és szo­cialista pedagógiai gondolkodók nézeteinek felidézésével az alap­vető tájékozódást segíti elő a pe­dagógiatörténet területén. A lengyel szerző egy-egy nagy fejezetben foglalkozik a biológiai, pszichológiai, szociológiai, filozó­fiai indítású pedagógiai törekvé­sekkel, végül összefoglalja a tör­ténelmi materialista szemléletű pedagógiai gondolkodást. Az egyes irányzatokat alapvető mű­vek ismertetésével részletesen elemzi és bírálja, az érdekes, út­törő pedagógiai gondolkodókat nálunk nem eléggé ismert néze­teik, bőséges közlésével jellemzi, így ismerjük meg a pedagógiai pragmatizmust és behavioriz­­must, a pszichoanalízis és az in­­dividuálpszichológia hatását a pedagógiára, az „új nevelés” első kísérleteit, az állampolgári és na­cionalista nevelés teóriáit, a kul­­túrpedagógiát, a szocialista peda­gógia és még sok más figyelemre­méltó irányzat alapelveit. Illés Lajosné függelékként közölt ta­nulmánya a szovjet nevelésügy fejlődését mutatja be napjainkig. LUDWIK CHMAJ

Next