Dénes Zsófia: Úgy, ahogy volt (Budapest, 1974)

József Attila

Hogy magas volt-e? Nem. A középtermetnél is valamivel alacsonyabb, vékony és hústalan. (A költők közül - akiket ismertem - alkata, nem a feje, leginkább Rilkére emlékezte­tett.) A válla kissé csapott, de az arca - feje jelentékeny. Igen, ez az arc leköti a figyelmet. Nem sovány, mégis csontos. A szeme szembenéz; egyenes nézés, érzékeny emberé, ideges emberé... sokféle árnyalatra képes, de sohasem színész­­kedik, nem komédiás szeme. József Attila igaz ember. Ezt sugározza mélybe néző tekintete. Az arc megmintázása magán hordozza intelligenciáját, és elárul valamit, amit csak így fejezhetnék ki: a jó ízlést. Azt, amely a város peremén is, egy mosónő anya egyszoba­­konyhájában is vele születik az emberrel. Ez a megkülönböz­tető ízlés vezette a fiút - amikor még csak fiú volt - a szegény­ségen, küzdelmen, a számtalan akadályon és kilátástalan­­ságon át, hogy elérje mai tartását és színvonalát. És az írása - a kézírása! Szemem a kézzel leírt verseire mered (mert az írógépe bizonyára szintén zaciban). Milyen tökéletesen kulturált, milyen szép arcú írás, milyen igényes, és mennyi tanultság is rejlik mögötte, hogy ezt a művelt betűvetést elérte. Már a harmadik Hercegovinát szívjuk el, és odaát, a ki­­adóhivatalban, még mindig nem intézték el a honorárium­ügyét. Bosszantó. Karinthy Frici várt ilyen soká, nem is olyan régen, ugyanebben a szobában, az expressz-elintézésre. Ő akkor fel-alá rohangált a parketten, és azt süvöltötte (halkan!) íróasztalom felé: - Vidéki kis ország vagytok, édes egy Zsukám. De Attila nyugodtan ül, közönyt mutat, majd elővesz a zsebéből valamiféle folyóiratot, és abban elmerül. Én pedig még mindig figyelhetem, persze úgy, mintha itt sem volna. Most a kezét nézem. A kezét, amely oly jellemző minden emberre. Éppannyit árul el, mint az arc vagy az írás. Nos, Attiláé meglepő. Maga a kézfej széles, rövid és csontos, szinte megkeményedett és kérges, mint a kétkezi munkásé és 186

Next