Diószegi Vilmos: Samanizmus - Élet és Tudomány Kiskönyvtár (Budapest, 1962)

IX. A samanizmus történelme

egytől egyig — óroj! — végigjárom — óroj! meg nem állok — óroj! -— hét tengerig — óroj! énekmondó — óroj! — leszek, híres — óroj! zeget-zugot — óroj! — végigjárván — óroj! révülgetek — óroj! — rejtezgetek — óroj!... Ezeknek a sámánénekeknek a nyelve nagyon isme­rős. Ismerős a magyar mondókákból, népi varázsigék­ből és népdalokból, ismerős a Kalevalából, a finnek nagy népi eposzából, amelyben lépten-nyomon ráis­merünk ezekre a sámánénekekre. S nem utolsósorban meg kell említenünk, hogy sámánénekek igen erősen hatottak József Attila költészetére is; nem egy költe­ményében visszhangoznak a valamikori sámánok sza­vai. Ennek az ősi kapcsolatnak a felfedezése megren­dítő érzés ott a helyszínen, mondhatni, a mi ősha­zánkban. Nemcsak az obi-ugorok hasonló szavaira gondolunk. A „farkas”-t például a karagaszok is ugyanígy mondják: kudurugtig! Mert a kudurug far­kat jelent, a -tig képző pedig pontosan megfelel a mienknek: valamivel ellátott, valamilyenes. Az emberi kultúra megszakítatlan folyama ez. A mi kultúránk folyamának nem egy forrása van: ha be akarjuk járni ezeket a forrásokat, el kell men­nünk az ősi sumér városok romjaihoz, Athénbe, Ró­mába vagy a végtelen szláv síkságokra. S el kell mennünk Szibériába is. Igen, el kellett mennünk és fel kellett jegyeznünk ezeket az ősi rokon-énekeket, mert már nem sokáig él az emlékük. Szibéria sok évezredes éjszakáját is beragyogja most már a természet és a társadalmi rab­ság nyűgeitől egyaránt felszabadult ember napja: a világosság és az értelem. 105

Next