Dobszay László: Magyar zenetörténet (Budapest, 1984)

VII. A XX. századi magyar zene

dók, divertimentók, versenyművek, a harcos és győzelmi ki­csengésű programszimfóniák, a romantikus nagyoperát míme­lő hősies színpadi darabok, vagy éppen az operett felé hajló zenés vígjátékok az 50-es évek jellemző műfajai, hangvételei. A már két évtizede begyakorolt pentatonizmusok, modális harmonizálás, romantikus ihletésű színező akkordok most egy ideológiailag alátámasztott stílus kötelező jegyeivé váltak. A szerzők előtt három út kínálkozott, persze egyenként ilyen-olyan arányban vegyíthető módon. Egyik a nagy tömeg­műfajok (tömegdal, könnyű kórus, népdalfeldolgozás) kultivá­lása: hálás, de igazi zeneszerzői feladatokra alig kényszerítő pálya. Különösen azoknak lehetett vonzó e munka, akik már korábban is — csak esetleg más tartalmú - napi gyakorlat szolgálatára szánták zeneszerzői képességüket. Másik lehetőség az előbb felsorolt nagyobb műformák művelése, de a kötelező stílus meglehetősen szűkre vont határai között, igen gyakran egymástól másolva az effektusokat. A harmadik: e helyett vagy e mellett az otthoni alkotó műhelyben fejleszteni saját kifejezés­­módját, vállalva azt, hogy a mű talán soha nem fog megszólalni hangversenyen vagy rádióban (pl. Kosa György). E megszorítások ellenére fölfigyelhetett a közönség jó né­hány olyan műre, melyet az alkotó tehetsége, munkájában való hite, olykor kockázatot is vállaló igazságkeresése relatíve ki­emelt az „udvari stílus” (ahogy Kroó jellemzi) egyhangúságá­ból. így pl. Viski János versenyműveinek kulturált virtuozitása; két monumentális formaépítést célzó, ebben bartóki mintákról is tudó szimfonikus mű (Járdányi Vörösmarty-szimfóniáyá, Szer­­vánszkynak József Attila emlékére írt Concertoja, 1952, ill. 1954); Sugár Rezsőnek hazafias témája, bensőséges vagy lendü­letes dallamossága s itt-ott felcsillanó Bartók-reminiszcenciák miatt örömmel fogadott oratóriuma, a Hunyadi Jánosról szóló Hősi Ének. Szabó Ferenc — technikailag ugyan nem hibátlan művei közül a vállalkozás nagyságával és őszinteségével ki­emelkedő - oratóriuma, a Feltámadott a tenger e hat-nyolc év emlékezetes bemutatóit példázza. A nagy formátumú mű ugyan nagyobb kockázatot jelent: elég teherbíró-e az anyag, érett-e rá előző művein szerzett tapasztalatai által a szerző, tud-e 387

Next